Varv: Mackie & Thomson Ltd, Govan, Glasgow
Officiellt nummer: 99541 / 6222
Varvets nummer: 40
Byggår: 1891
Bruttotonnage: 155
Nettotonnage: 75
Längd: 100,9 ft
Bredd: 20,8 ft
Djup: 10,8 ft
Motor: Ångmaskin på 45 hk från Muir & Houston Ltd, Glasgow.
Ångtrålare byggd 1891 som H 174 Locust vid Mackie & Thomson Ltd, Govan, Glasgow för British Steam Trawling Co Ltd i Hull (familjen Robins). Vid leveransen på 155 bruttoton med en ångmaskin på 45 hk från Muir & Houston Ltd, Glasgow.
Såld 1911 till James Alexander i Glasgow och 1913 till Thomas Davidson & Alexander Forbes Wood i Aberdeen varvid den fick nytt nummer men bibehållet namn, A 564 Locust.
1914 såldes båten till Göteborg och fick namnet GG 734 Asta. Ägare var först Albin Olsson i Smögen men det är oklart vilket nummer båten hade. Båten mättes till 160,72 bruttoton i Sverige. 1915 var dock ägaren C. James Andersson i Smögen. Båten hade detta år danskt nummer, FN 264 Asta, under fisket vid Island som det året bedrev ihop med LL 622 Laxen, Edith, Mars med danskt nummer och LL 851 Delfin. I Danmark stod båten på Axel Andersen men han var sannolikt bara en bulvan för de svenska ägarna. Hemmahavn i Danmark var Frederikshavn. Fick tillbaks svensk flagg år 1917 med Nils Ahlner ägare.
Ångtrålaren blev kvar i Göteborg till 1927 då den såldes till Johan Djurhuus på Färöarna och sedan 1928 igen, nu till Gisli Magnusson på Island som VE 286 Oskar. Grundstötte i oktober 1930 och såldes som skrot.
Andra källor: Claes Häller & Sigvard Fjellson, Smögen på Carl Hällers och Lars Strannes tid, Träbiten 102, 1998