GG 64 Martina (1992)

IMO 9056870
SEPA
Varv: Colod Polish Canadian Co. Ltd., Stettin (skrov), Strandby Værft & Bedding
Officiellt nummer: 14539
Varvets nummer: 2 / 110
Byggår: 1992
Bruttotonnage: 200
Nettotonnage: 80
Längd: 26,27 m
Bredd: 8,20 m
Djup: 3,85 m
Motor: MAN B&W Alpha diesel 6L23/30A DKV 6 cyl. 1308 hk

Skrovet byggt på varv i Szczecin 1992. Färdigställd på Strandby Værft & Bedding samma år och levererad till Leif Johansson och hans söner Börje och Tomas Johansson som GG 64 Martina. Konstruerad av Vik & Sandvik, Fitjar. Konstruerades och byggdes för att huvudsakligen användas för fiske med snörpvad i kustnära vatten och inomskärs.

1993 förlängd med 9 meter och därefter på 484 bruttoton. Martina ersattes år 2000 av en ny båt som fick numret och namnet GG 64 Astrid Marie.

GG 144 Themis
GG 144 Themis. Bild: Anders Ryberg

2000 köptes båten av Anders Ryberg och Sune Lundgren. Av allt att döma ombyggd till trålare. Namnet ändrades till GG 144 Themis med Rörö som hemmahamn även fortsättningsvis. Vid denna tid tycks det ha varit en trålare. 2007 sålde Sune Lundgren sin andel till Anders Ryberg och hans son Björn Ryberg som efter det ägde 50% var.

2008 sålde Rybergs båten till Norge och Nord Solund Fiskeriselskap AS där den byggdes om till snörpvadsbåt och numera är på 582 bruttoton, 35,28 meter lång och 10 meter bred. Skipskompetanse AS stod för projektering av ombyggnaden. Nytt nummer och namn, SF-17-SU Sjarmør. Används normalt till sill- och makrillfiske, men fick 2015 ta del av den norska tonfiskkvoten som en av två båtar.

SF-17-SU Sjarmør. Bild: Sveter Licens: CC BY-SA 3.0

Anders Ryberg och hans son köpte istället en annan båt från Fiskebäck.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.