GG 63 Zenit

Varv: Ringens varv
Officiellt nummer: 8309
Varvets nummer:
Byggår: 1935
Bruttotonnage: 64,4
Nettotonnage:
Längd: 20,84 m
Bredd: 5,75 m
Djup: 2,61 m
Motor: Bolinder 1-cyl på 100 hk

Byggdes 1935 efter beställning från AB Bolinder-Munktell för The Marstrand Fishing Co Ltd i London som GY 204 Gipsy Love (Gypsy Love).

Befälhavare på båten en tid var den från andra sammanhang beryktade Dod Orsborne:

In November 1935, back in Grimsby, he became skipper of the former seine fishing boat Gipsy Love, which its owners, the Marstrand Fishing Company, had converted into a trawler.

In March 1936, for his second voyage in Gipsy Love, Orsborne attempted to engage the services of an experienced seaman, Alexander MacLean, to whom he confided that the trip might go further afield—perhaps to Bermuda or South America—but MacLean declined the opportunity.[14] Orsborne offered the mate’s berth to Harry Stone, a local seaman who did not possess a mate’s ticket but was told by Orsborne that he could use MacLean’s number.[15] The other crew members were a Yorkshireman, Hector Harris, and a 17-year-old Scottish cook, Howard Stephens.[16] The formal crew was joined by Orsborne’s younger brother James, a grocer, who had no formal status on board and was later classified as a stowaway.[17] Gipsy Love left Grimsby late in March 1936, supposedly to fish in the Dogger Bank area of the North Sea, but within hours had returned to port with engine trouble. With the consent of the owners, Orsborne transferred stores and crew to another Marstrand vessel, the small trawler  Girl Pat; James Orsborne again joined them.

Importerat till Sverige 1938 som GG 63 Zenit med Richard Eliasson, Eskil Hansson och Albert Edvardsson som ägare. Richard Eliasson var bror till Ernst Bremer. Motorn byttes 1939 till en Bolinder 2-cyl på 150 hk. Från september 1940 var Ernst Bremer skeppare ombord och kanske vara han då också delägare.

Zenit såldes 1941 till Nordmeer Studien- & Reederei Gesellschaft i Leipzig i Tyskland. Ett bolag med tyska marinen som ägare. Tjänstgjorde under kriget i Norge, bland annat som isbrytare i Narvik, hela tiden med namnet ZenitBeslagtogs av norska staten år 1945 och såldes till Johan och Georg Hansen i Åkrehamn och omdöpt till Spannholm R-376-A:

I 1949 blei båten solgt til Johan og Georg Hansen i Åkrehamn og omdøpt til ”Spannholm” R-376-A.  Båten fekk då sett inn ein 180 hk Alpha motor.

I desember 1950 kjøpte Tomren-karene båten, og avløste den forrige ”Ullaholm”. Båten fekk namnet ”Ullaholm” og registreringsnr M-48-H.  I 1960 var eigarforholda slik:  Petter Tomren (4/5) og Hans Tomren (1/5).  I 1969 eigde Magnus og Hans Tomren ”Ullaholm” ilag. I 1972 fekk båten ei betydelig oppgradering, ny Caterpillar maskin med 425 HK blei installert og nytt overbygg i aluminium vart sett på.  Radiostasjonen på båten fekk kallesignal LKHT.

Båten blei kondemnert i 1989, men erklært verneverdig og overtatt av Ishavsmuseet Aarvak, Ulstein og Hareid Dykkerklubb stod for drift, og vedlikehold av båten. Vinteren 2002 ble skuta skada i ein brann i akterlugaren med påfølgande sot og røykskadar i maskinrom, bysse og styrhus. Forsikringan blei utbetalt til Ulstein Og Hareid Dykkerklubb.

Ullaholm Båtklubb kjøpte skuta frå forsikringselskapet med tanke på å restaurere skuta og ta vare på den for framtida. Ullaholm Båtklubb har no gjort eit omfattande restaureringsarbeid, og båten er i stadig bruk på klubbturer langs kysten.

Andra källor: Blom, Bornmalm & Bång, Fiskebåtarna & varven, 2002

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.