Varv: Alexander Hall & Co i Aberdeen
Officiellt nummer: 109035 (svenskt nummer 4365)
Varvets nummer: 370 
Byggår: 1898
Bruttotonnage: 191,44
Nettotonnage: 84,60
Längd: 35,48 m
Bredd: 6,42 m
Djup: 3,48 m
Motor: 450 ihk ångmaskin

Ångtrålare byggd vid A. Hall & Co i Aberdeen som Yorkshire för Yorkshire Steam Fishing Co. Ltd i Hull. På 192 eller 193 bruttoton.

Såld till Sverige 1904, till firma Frans Witte som senare samma år ombildades till AB Frans Witte och blev GG 256 Winga. Senare samma år såld till Fiskeri AB Winga som bildades och ägdes av Frans Witte (VD), Arthur Eduard Seaton, Emil Ludvig Max Stankewitz, Christian Philiph Mortimer Holmström och Gustaf Fredrik Ekman. Dess utgjorde också styrlesen i företaget med de två sistnämnda som suppleanter.

1907 ombildades företagets styrelse och bestod därefter av Fritz Carl Albert Teetzen VD, C.P.M. Holmström, Georg Wilhelm Koehler med E.L.M. Stankewitz och Alban Joseph Huldian som suppleanter.

GG 256 Winga drabbdes av flera olyckor och haverier under sin tid i Göteborg. Den första skedde 1914:

Det första haveriet inträffade den 8 januari 1914 på morgonen under stark snöyra under det att fartyget var på ingående till Göteborg. Winga grundstötte vid Hållskär norr om Vinga fyrplats men lyckades själv ta sig av grundet. För att förhindra att Winga skulle sjunka helt sattes hon på grund öster om Hållskär eftersom hon var svårt läck.

Bärgningen blev besvärlig och föret efter nästan en månad var trålaren bärgad.

Nästa olycka skedde i Fiskhamnen:

Natten till den 28 mars 1915 sjönk nämligen Winga vid kaj i Fiskhamnen i Göteborg med 1200 lådor sill ombord. Winga som färdiglastats dagen innan skulle på morgonen gå till Marstrand med sillasten.

Båten bärgades redan på morgonen.

Winga sjönk den 23 januari 1920:

Den 23 januari 1920 avgick WINGA från Göteborg lastad med sill och destinerad till England. När hon passerat Skagen märktes att hon sprungit läck och pumparna sattes omedelbart igång. På grund av kraftig slagsida kunde besättningen inte komma in i kolboxarna för att lokalisera läckan.

Efter en explosion övergavs WINGA av besättningen. Två man omkom vid haveriet, eldaren E W Sundberg kom i vattnet när han skulle borda livbåten och kunde inte räddas. Tyvärr lämnades en man, J F Johansson, kvar ombord när WINGA övergavs och i den rådande svåra sjön kunde inte livbåten ta sig tillbaka till WINGA. De tio överlevande i livbåten höll sig kvar på olycksplatsen hela natten. Olyckan ägde rum 14 distansminuter norr om Skagen.

När det blev ljust syntes inte WINGA som sjunkit under natten. De överlevande i livbåten satte då kurs mot Sverige och besättningen blev senare upptagen av den danska ångaren CIMBRIA. Befälhavare ombord på WINGA var Folke Ludwig Löwenadler från Göteborg som övertagit befälet den 22 januari, dagen innan WINGA båbörjade sin sista resa.