Anlades i början av 1900-talet. Ägdes av Lundin & Johansson 1915-20, det kan vara så att det var den firman som anlade varvet. Enligt uppgifter på hemsidan för Önnereds Båtförening ska varvet ha grundats av Arvid Johansson, sannolikt en av delägarna i Lundin & Johansson och kanske ensam ägare från 1920. Företaget byggde snipor, segelbåtar av olika slag, tullkryssare med mera.

1940 övertogs varvet övertogs varvet av Torsten Olsson och Hugo Börjesson. Torsten Olsson hade tidigare arbetat hos Hjalmar Johansson i Långedrag. På 1950-talet och fram på 1970-talet drevs varvet av Torsten Olsson och senare har det drivits av Åke Olsson. Varvet utrustade och byggde om skrov och båtar som byggts vid andra varv som exempelvis Martinssons varv på Björkö eller Rödesunds varv i Karlsborg. 1955 färdigställdes exempelvis en fiskebåt, GG 218 Västjord, som byggts på sovjetisk beställning i Karlsborg , men där orden annullerats. Mest känt blev dock Önnereds båtvarv för sina moderna däckshus:

Under 1950-talet blev varvet känt för sina, av Torsten Olsson konstruerade, styrhytter till fiskebåtar. Det var en ny typ med kommandobrygga och mäss ihop där du kunde gå direkt ner från mässen till skansen. Tidigare fick du från hytten gå över däck och ner i kappen till mäss och skans. Nyare båtar med gamla styrhytten bytte till den nya typen och även nyproducerade båtar som GG 218 Västfjord fick det nya utförandet av hytt på varvet.

Efter perioden med däckshusbyggen på 1950-talet gick varvet över till reparationer av båtar. 1975 tog Torstens son Alf Olsson ihop med Hans-Erik Pettersson över varvet som nu mer fick inriktning åt motorsidan med namnet Önnereds Mekaniska. Denna verksamhet är ursprunget till dagens Önnereds Svets AB som startades 1981 av Hans-Erik Pettersson.

Önnereds Svets byggde en verkstad i Önnereds hamn. Företaget började hjälpa fiskare i hamnen med reparationer, utrustning och utveckling av nya lösningar. I Önnereds hamn utvecklades också ett vakuum-system för pumpning av fisk och en vattenavskiljare som under åren tillverkats i många exemplar.

År 1997 köptes en större fastighet i Fiskebäcks hamn dit verksamheten flyttades. Att komma till en större hamn har gjort att vi har kommit närmre större båtar och jobb har kunnat utföras med bättre effektivitet på plats i hamnen.

Idag drivs Önnereds Svets av Erik Pettersson, son till grundaren, och hans son Sebastian Pettersson.

Senare förvandlades Önnereds Båtvarv till en marina som idag drivs av Stenley Hedlund under namnet Fiskebäcks Marina. De driver småbåtshamn, vinterförvaring för fritidsbåtar, motorservice, mekanisk verkstad men gör även vissa båtreparationer.

Fiskebåtar byggda vid Önnereds varv, namn, år, hemmahamn, köpare

GG 218 Västjord, 1955, Fotö, John, Gunnar och Harry Gustafsson (byggd efter sovjetiska ritningar kanske detta var båt nummer 20 som saknas i listan över de sovjetiska båtarna, skrovet byggt på Karlsborgs varv)

Båtar som fick däckshus på Önnereds båtvarv

  • GG 429 Albany Önnered 1952
  • GG 120 Mode Högen 1952
  • GG 205 Ganthi Högen 1953
  • GG 111 Vanadis Donsö 1953
  • GG 490 Vingaland Fiskebäck 1954
  • GG 733 Sunnanland Fiskebäck 1954
  • GG 107 Voyland Fiskebäck 1955
  • GG 564 Roxen Önnered 1955
  • GG 212 Porjus Fotö 1955
  • GG 218 Västfjord Fotö 1955
  • GG 434 Skantic Öckerö 1956
  • GG 334 Timor Fotö 1956
  • GG 239 Altuna Fiskebäck 1956
  • GG 690 Vingasand Fiskebäck 1958