Knippla varv startades 1932 av Oscar Svenningsson, son till Karl Svenningsson som byggt fiskebåtar på Kvarnholmens varv i Marstrand, Fridhems varv i Lysekil och Björkö varv. Hans bror Karl-Gustav Svenningsson startade för sin del Öckerö båtvarv. I början byggdes framförallt fiskebåtar till fiskare på Knippla.

En kort tid i början av 1900-talet hade det dock funnits ett varv på Knippla, drivet av August Andersson (herr Munter) som arbetat på Kvarnholmens varv ihop med Karl Svenningsson. I detta lilla företag med en slip och en smedja arbetade bland annat J.W. Berg åren 1910-12 innan han grundade sitt företag på Hälsö.

Svenningsson rekryterade sina båtbyggare från Orust och Tjörn. Bristen på bostäder på Knippla gjorde att många till en början fick bo hemma hos Oscar Svenningsson och hans fru. Huvudverksamheten vid varvet var reparations- och underhållsarbeten, men fem större fiskbåtar och flera mindre byggdes fram till och med 1940. Som mest hade varvet cirka 20 anställda under denna period. Ekonomin i företaget sköttes av Oscar Svenningssons svåger Sigward Carlsson.

Varvet fick dock ekonomiska problem och inga nya ordrar på grund av kriget.  Ett ackord förhandlades fram med fordringsägare, Sigvard Carlsson gick i borgen för varvet och blev också delägare. Varvet fisk nu namnet Knippla Skeppsvarv HB. Två unga män från Skredsvik som arbetat på Olssons varv i Studseröd blev viktiga för varvet på Knippla. Det var Alvar Karlsson och Georg Jalming om i en första omgång arbetade på varvet år 1939. 1941 kom de dit igen och då bosatte de sig också på den lilla ön. 1942 flyttade Alvar Karlsson till Göteborg och arbetade på Nya Varvet men återvände snart då han och Georg Jalming köpte Oscar Svenningssons del i varvet. i och med detta blev nybyggnadsverksamheten vid varvet viktigare. Oscar Svenningsson arbetade kvar på varvet till 1944 då han istället blev chef på Björkö varav som anställd av J.W. Berg.

1942 flyttade också Alvar Karlssons två bröder Knut och Sören Karlsson till Knippla för att arbeta på varvet. Knut Karlsson slutade på Knippla båtvarv år 1951 och blev istället delägare i Hönö Röds båtvarv som han ägde ihop med Holger Hermansson. Sören Karlsson arbetade kvar på varvet till 1954.

1944 byggde varvet en ny båthall för att kunna bygga fiskebåtar inomhus. Detta gjordes för att det skulle vara möjligt att ta del av den stora ordern på fiskebåtar till Island som förmedlades av Föreningen Sveriges Mindre Varv. 1947 stod en ny mekanisk verkstad klar och 1948 en ny större slip. Varvet byggde också två fiskebåtar till Sovjet, också de en del av en större order förmedlad av Föreningen Sveriges Mindre Varv.

En svensk fiskebåt, LL 712 Nolsö byggdes också utifrån ritningarna på de sovjetiska båtarna. Skrovet till denna började byggas på Falkenbergs varv som dock begärde sig själva i konkurs under själva bygget då affärsvillkoren var dåliga och det hela var en förlustaffär. Det halvfärdiga skrovet togs över av Knippla varv som byggde färdigt båten.

Det var vanligt att Knippla skeppsvarv beställde skrov från andra fiskebåtsvarv och färdigställde båtarna. Beställningar gjordes främst från Olssons varv i Skredsvik och Tore Löfbergs varv i Rönnäng. Sigward Karlsson handlade också med fiskbåtar och fiskebåtskontrakt samt drev en tid en mindre rederirörelse vid sidan av varvsverksamheten.

1953 brann varvets båthall och snickarverkstad ner, två båtar på varvet blev förstörda, däribland en fiskebåt, Völund, som istället fick byggas på Olssons båtvarv i Skredsvik.

Varvet byggdes upp igen, men efter branden lämnade Alvar Karlsson och Georg Jalming verksamheten. Sigward Carlsson blev ensam ägare. Georg Jalming började 1954 istället på Gotenius varv i Göteborg men dog redan 1959. Alvar Karlsson arbetade också han en tid vid Gotenius varv men byggde sedan tillsammans med två andra som arbetat på Knippla Skeppsvarv upp Sörgårdens Mekaniska i Mölndal.

Knippla

Knippla, varvet i höger kant av bilden.

Efter att Jalming och Karlsson lämnat varvet byggdes inga fler fiskebåtsskrov vid varvet. Sigward Carlsson förmedlade istället allt oftare affärer till andra fiskebåtsvarv med det egna varvet som underleverantör av en del utrustning. en sådan båt var Südheide som beställdes av ett tyskt företag i Bremerhaven för att fiska kummel (merluza) utanför Chile. Den byggdes vid Hälleviksstrands varv med färdigutrustades på Knippla och levererades 1956. Sigward Carlssons skeppsmäkleriverksamhet växte också under namnet Knippla Fartygsagentur. I denna var sonen Björn Carlsson också verksam och en tid också sonen Jörgen Carlsson dock senare bildade en egen firma ihop med Rolf Ljungsvik, Ljungsvik & Carlsson, som senare skulle bli ägare till Bergs varv på Hälsö och en rad fiskebåtar.

1959 byggdes en skrovhall vid varvet då det fått en beställning på två minsvepare av fiskebåtstyp. Detta blev de sista båtar varvet byggde och istället inriktades verksamheten på underhåll, ombyggnad och reparation. Samma år övertog Sigward Carlsson också Klippans varv (Guldbrandsens). De ville göra om varvet till ett modernt varv med stora investeringar och med snar start av verksamheten igen. Göteborgs kommun hade dock andra tankar och vill inte gå med på ett sånt långt arrende som Carlsson ville ha. Utrustningen i Klippan monterades därför ner och flyttades till Knippla där det dock inte heller blev nån fortsatt satsning på att bygga nya båtar.

1968 blev Knippla Skeppsvarv ett aktiebolag, AB Knippla Skeppsvarv och året därpå ombildades Knippla Fartygsagentur till AB. I det första företaget satt Sigward, Jörgen och Björn Carlsson samt Marianne (Carlsson) Sahlqvist i styrelsen i det andra bara Sigward och Björn Carlsson. På grund av lägre beläggning minskade varvets verksamheten allt mer under 1970-talet. Knipplas fiskeflotta försvann och så gjorde också underlaget för varvet. 1986 var den andra konkursen ett faktum. Den första skedde redan 5 år tidigare. 1999 röjdes det mesta av det som syntes av varvet bort.

Fiskebåtar byggda vid Knippla Skeppsvarv, namn, år, hemmahamn, köpare

  • GG 259 Mignon, 1933, Knippla, Gustaf Hansson och Helmer Olsson
  • GG 282 Vejler, 1933, Knippla, Oscar Andersson
  • GG 393 Vasaland, 1935, Knippla, Petter, Oskar och Martin Olsson
  • GG 220 Clipper, 1939, Knippla, Nils Torgersson, Karl-Olof Karlsson, Frank Karlsson och Tore Larsson
  • GG 93 Capella, 1940, Knippla, Georg Andersson, Gunnar Karlsson, Arne Sahlqvist och Alfons Adolfsson
  • GG 316 Caparen, 1942, Knippla, Yngve Olsson, Vilhelm Åberg, Ragnar Magnusson och Frank Claesson
  • LL 557 Glimmaren, 1942, Gravarne, Edvin, Herbert och Eskil Karlsson
  • GG 84 Siljan, 1943, Björkö, Olof Johannesson, Algot Johansson (Hagen), Bertil Johannesson och Idor Johansson
  • LL 669 Klipparen, 1943, Gravarne, Gustaf Hjalmar Gustafsson, Ludvig Persson, Alfons Bengtsson och Lars Larsson
  • GG 463 Mälaren, 1943, Öckerö, Birger Olsson, Rickard Karlsson och Gustaf Olsson
  • GG 630 Hjälmaren, 1943, Vrångö, Karl-Erik Eriksson, Olof Eriksson, Alfred Johansson, Olof Johannesson och Konrad Pettersson
  • GG 493 Björköland, 1944, Björkö, Gösta Johansson, Hjalmar Johansson, Lars Larsson och Holmfrid Jansson
  • TH-101 Andvari, 1946, Thorshöfn Island,
  • SH-107 Hrimnir, 1946, Stykkisholmur Island,
  • GG 294 Västanfors, 1946, Rörö, Verner Ryberg, Martin Karlsson, Karl Sjöberg, Oscar Olofsson och Seth Bryngelsson
  • AK-7 Sigurbjörn, 1946, Akranes Island,
  • GG 163 Yvonne, 1947, Knippla, Karl Johansson, Valfrid Karlsson, Karl-Olof Karlsson, Eskil Karlsson, Orvar Karlsson och Erland Claesson
  • GG 168 Nordhavet, 1947, Knippla, Evert Nilsson, Harry Nilsson och Karl Åberg
  • GG 282 Vejler, 1947, Knippla, Arne, Oscar och Göte Andersson
  • GG 420 Crescent, 1948, Öckerö, Karl-Emil Nilsson, Tage Nilsson, Sven-Erik Olausson och Åke Utbult
  • GG 564 Roxen, 1948, Önnered, Eskil, Stefan och Bertil Magnusson
  • GG 107 Woyland, 1949, Fiskebäck, Axel och Peter Axelsson
  • LL 57 Svanhild, 1950, Dyrön, Bertil Johansson, Viktor Augustsson, Joel Johansson, Albin Andersson och Karl Olsson
  • MPT 1024, 1950, Leningrad Sovjet
  • MPT 1047, 1951, Riga Sovjet
  • Delfin II, 1952, Knippla, Knippla Fiskares andelsförening, först bunkerbåt, fiskebåt från 1974 i Finland
  • LL 712 Nolsö, 1952, Hasselösund, Alf Knutsson, Harald Knutsson, Uno Larsson och Wilhelm Larsson (skrovet påbörjat vid Falkenbergs varv för Sovjets räkning, efter konkurs köptes skrovet av Knippla Skeppsvarv)
  • Südheide, 1956, Chile, tyskägd, byggdes på Hällevikstrands varv, utrustades och färdigställdes på Knippla
  • GG 93 Passad, 1962, Knippla, Rune, Ingemar och Erland Nilsson (i praktiken en helt ny fiskebåt, men byggdes av det nästan helt utbrända skrovet av GG 569 Vingaborg, byggd vid Lista Skeppsbyggeri i Norge 1960, men nästan helt uppbrunnen 1961)

Fiskebåtar beställda via  vid Knippla Skeppsvarv eller Sigward Carlsson och sannolikt slututrustade på Knippla, namn, år, hemmahamn, köpare, byggvarv

  • GG 343 Svanö, 1945, Knippla, Johan Carlsson och Gustav Hansson, Skredsvik
  • GG 372 Diana, 1949, Hönö Klova, Wiland och Lennart Alexandersson samt Stig Zachrisson och Emil Sörensson, Skredsvik
  • LL 527 Glittvåg, 1950, Dyrön, AB Knippla Skeppsvarv, Skredsvik
  • GG 469 Völund, 1954, Knippla, Valdemar och Agne Karlsson samt Åke Knutsson, Skredsvik
  • LL 607 Fylgia, 1954, Fisketången, John, Helge och Kurt Andersson samt Karl och Leif Helgesson, Hälleviksstrand
  • GG 158 Luna, 1956, Knippla, Bruno och Windy Falkman samt Sven Johansson, Hälleviksstrand
  • GG 166 Mariana, 1960, Hönö Röd, Ingvar, Ingemar och Ove Corneliusson samt Einar Midefelt, Hälleviksstrand
  • LL 314 Zenith, 1960, Mollösund, Anders, Bertil och Malte Skantze, Hälleviksstrand
  • GG 210 Junis, 1960, Knippla, Karl-Olof, Donald, Evert och Erling Karlsson, Hälleviksstrand
  • GG 253 Port Said, 1961, Hönö Röd, Bertil och Rolf Hansson samt Henry Larsson, Skredsvik
  • GG 305 Klondyke I, 1963, Hönö Röd, Uno Korneliusson samt Hans och Ove Johansson, Hälleviksstrand

Andra källor:

  • Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna och varven, 2002
  • Bornmalm, Bång, Fredriksen och Ohlsson, Fiskebåtarna och varven, Skeppsbyggarna, 2009
  • Bornmalm, Bång och Fredriksen, Fiskebåtarna och varven, Skeppsbyggarna 2, 2016