Gustafsson & Söner

Axel Kristian Gustafsson föddes i Barsebäck 1861 och dog i Landskrona 1933. Hans far var handlare och fiskare i Barsebäck. Efter avlagd ingenjörsexamen i Malmö praktiserade han på varvet i Faxe under skeppsbyggmästare Kofoed. Under tiden han levde där gifte han sig med Henriette Olsen. År 1885 flyttade han till Varberg där han drev ett båtbyggeri.

Kring 1890 flyttade han till Råå där han först själv och sen tillsammans med Sven-Petter Nilsson bedrev båtbyggeri. 1899-1902 var han delägare i Holms varv i Råå.

År 1898 sökte Landskrona Nya Varvs AB en ny skeppsbyggmästare som under disponent Wilhelm Olsson skulle sköta varvet. A.K. Gustafsson sökte och fick platsen. Han gick även in med 3 000 kronor och blev delägare i varvet.

Gustafsson startade med att modernisera varvet som var omodernt. 1899 byggdes en ny stapelbädd och en slip för torrsättning av båtar. Året efter byggdes en ångdriven blocksåg, ångmaskin inköptes och en ny verkstadslokal byggdes. 1902-1903 fick stapelbädden tak varigenom arbetet kunde ske skyddat hela året. Antalet anställda var mellan 15 och 30. Varvet byggde under Gustavssons tid främst skonare, jakter, galeaser, kvasar tillfiskelägen vid Öresund samt fiskebåtar till västkusten. Dessutom lotsbåtar, tullbåtar, livbåtar, jullar och snipor samt fritidsbåtar (skärgårdskryssare).

År 1916 såldes varvsbolaget till det nybildade Öresundsvarvet-Göteborg AB. A.K. Gustafsson sålde sina aktier och flyttade till Halmstads varv som skeppsbyggmästare. Antalet anställda i januari 1920 var 108 st.

Landskrona Nya Varvs AB hade startats av Johan Pettersson tillsammans med sjökapten J.M. Olsson och dennes bror bagaren A.W. Olsson år 1871 som Landskrona Warfs AB, från 1897 Landskrona Nya Varvs AB (Landskrona Nya Warfs AB).

Öresundsvarvet och Landskrona Nya Varvs AB gick i konkurs 1922. Två år tidigare hade Halmstads Varv gått i konkurs. A.K. Gustafsson hade då förlorat sitt arbete. Han flyttade tillbaka till Barsebäck där han försörjde sig på att bygga fiskebåtar. För 30 000 kronor köpte han Landskrona Nya Varvs konkursbo och år 1922 bildades Gustafsson och söners varv.

Varvshallen. Fotograf okänd

Varvet byggde en mängd fiskebåtar och lotsbåtar samt underhöll och reparerade skutor, fartyg och fiskebåtar på slipen. A.K. Gustafsson dog 1933 varvid sonen Edvin Gustafsson övertogs konstruktörssysslan.

Utrustningskajen Gustafsson & Söner 1962. Bild: Nils Nilsson. Public domain
Slipen Gustafsson & Söner 1965. Fotograf okänd. Public domain

Efter 1965 byggde varvet enbart fritidsbåtar men den största delen av verksamheten var reparationer och underhåll. 1973 sade Landskrona kommun upp arrendekontraktet på varvsområdet och varvet lade därför ner.

Henrik Gustafsson, son till A.K. Gustafsson grundade för sin del ett båtbyggeri i Borstahusen år 1921, Firma H Gustafssons Varv och Skeppsbyggeri. Verksamheten gick i konkurs 1933. På varvet byggde främst fritidsbåtar och mindre jollar och båtar varva en del säkert användes i fisket.

Ungefär samtidigt som Henrik Gustafsson startade sitt båtbyggeri startade hans Carl-Johan Gustavsson varv i Barsebäckshamn, sannolikt övertog han faderns tidigare verksamhet där.

Deras bror Martin Gustavsson var skeppsbyggmästare på varvet i Viken en tid innan han fick motsvarande arbete på varvet i Landskrona. Han efterträddes 1960 av Axel H. Gustafsson som 1962 efterträddes av Henrik Gustafsson som behöll posten till nedläggningen 1973.

Fiskebåtar byggda på Landskrona Nya Varv, namn, byggår, hemmahamn, köpare

  • Freja, 1899, Rossö, (ångkvase)
  • Saga, 1903, (ångkvase), Borstahusen
  • Velox, 1903, (ångkvase), Borstahusen
  • E 166 Artur, 1903, Esbjerg
  • Äran, 1905, Öckerö
  • Mode, 1905, Kalvsund
  • VG 89 Bore, 1906, Träslövsläge
  • VG 156 Vesta, 1906
  • VG 91 Ellen, 1906, Varberg
  • VG 105 Westkusten, 1908
  • VG 25 Fylgia, 1907, Galtabäck, Gustaf Bengtsson
  • Drott, 1907, Råå (drivgarnsbåt)
  • Falken, 1908, (ångkvase)
  • Nanna, 1908, Landskrona, RAB Nanna (skonert, senare registrerad som LL 60 Nanna)
  • VG 103 Ingeborg, 1910, Varberg
  • Gunborg, 1914, (skonare, senare registrerad som LL 40 Gunborg)
  • VG 133 Venus, 1917
  • GG 684 Tora, 1917, Vrångö, Axel, Karl, John och Knut Sjöberg
  • GG 709 Billy, 1917, Hönö Klova, Olof, Karl, Emil och Oskar Edvardsson

(observera att listan som finns i Fiskebåtarna och varven Skeppsbyggarna omöjligen kan vara korrekt)

Fiskebåtar byggda på Gustafsson & Söner, namn, byggår, hemmahamn, köpare

  • GG 925 Beltana, 1924, Hönö Klova, Albert Johansson (Lisborg) samt Olof och Johannes Abrahamsson
  • GG 932 Salonia, 1924, Hönö Klova, Gustaf, James, Georg och Birger Johansson
  • GG 940 Zentora, 1924, Hönö Klova, Karl Johannesson, Karl Hansson, August Hansson och Levin Sörensson
  • GG 10 Tallona, 1925, Hönö Klova, Gustaf, James, Georg och Birger Johansson samt Einar Pettersson
  • GG 18 Bertha, 1925, Donsö, Andreas Lorentsson, Emil Karlsson och Mauritz Olsson
  • GG 32 Brittana, 1925, Öckerö, Rickard Karlsson, Birger Olsson, Gustaf Olsson och Idor Karlsson (Mellgren)
  • May, 1926, Råå
  • LL 650 Aina, 1926, Fisketången, Hjalmar Johansson
  • GG 61 Vasa, 1926, Donsö, Mauritz Olsson och Emil Karlsson
  • GG 64 Linnéa, 1927, Donsö, Gunnar och Algot Larzén
  • GG 72 Crosby, 1927, Hönö, Ernst, Elis, Helge och Olof Hansson
  • GG 77 Falken, 1927, Fiskebäck, Edvin, Adolf och Arthur Johansson
  • Marconi, 1928, Hundested
  • GG 97 Västerhavet, 1928, Öckerö, Karl Johan Pettersson och Ernst Alexandersson
  • GG 105 Viola, 1928, Fotö, Bertil Johansson, Valfrid Karlsson och Gunnar Gustafsson
  • Fylkir, 1928, Vestmannaeyjar, Island
  • H 1592 Marconi, Hundested,
  • GG 111 Judit, 1929, Donsö, Gustav Johnsson och John Kristensson
  • GG 118 Vanja, 1929, Donsö, august Karlsson-TRägård, Johannes Karlsson och Teodor Carlsson
  • GG 130 Vikingen, 1929, Fotö, Arnt, Emil och Pontus Olsson
  • Aksel Schou, 1930, Frederikshavn
  • Fiskebåt, 1930, Humlebæk
  • GG 181 Dana, 1931, Hönö Klova, Samuel, Albert och Viktor Sörensson
  • GG 925 Beltana, 1931, Hönö, Albert Johansson (lisborg) och Torsten Johansson (Lisborg)
  • GG 200 Mary, 1932, Styrsö, Aron Carlsson, Arne Karlsson och Bertil Tullock
  • GG 218 Västfjord, 1932, Fotö, Gustaf Larsson samt Gunnar och Daniel Gustafsson
  • Frosch IV, 1932, Rostock
  • GG 230 Hebron, 1932, Hönö Klova, Karl Persson och Fridolf Johansson
  • GG 248 Nippon, 1933, Öckerö, Agne Korneliusson och Ragnar Gottfrid Olsson
  • GG 270 Nordic, 1933, Hönö Klova,, Richard och Astor Olofsson
  • GG 284 Sländan, 1933, Fotö, Helge och Andrén Olsson
  • Axel, 1934, Göteborg
  • Rhea, 1934, Göteborg
  • GG 410 Carmel, 1935, Fotö, Osborne och Oskar Krook samt Carl Martin Börjesson
  • GG 370 Marina, 1935, Hönö, Arne, Harry och Arvid Olofsson
  • GG 100 SG Bolinder, 1936, Hönö, Amandus, Gösta, Egon, Gunnar och Valdemar Johansson
  • GG 466 Ella, 1936, Hyppeln, Gustaf Karlsson samt Harry och Alf Olofsson
  • MD 424 Britta, 1937, Åstol. Anders Johansson och Johan Berntsson
  • GG 628 Neptun, 1937, Vrångö, Olof, Johan och Axel Karlsson samt Karl och Albert Magnusson
  • GG 256 Almy, 1938, Vrångö, Axel, Karl, Arvid och Johan Hugo Friberg
  • GG 477 Midland, 1939, Öckerö, Aron och Astor Larsson samt Per Algot Johansson och Ragnar Andersson
  • Gråen, 1939, Landskrona
  • GG 934 Elvy, 1939, Donsö, Johan, Gustav och Einar Jansson
  • GG 196 Svea, 1940, Hönö Röd, Arvid Johansson (Eistrand), Bertil Amandusson och Gösta Johansson
  • GG 530 Carina, 1941, Hönö Klova, Valde, Tore och Per Johansson samt Otto Eliasson
  • GG 434 Skantic, 1941, Öckerö, Tage Gustavsson (Gustfelt), Erik Gustavsson och Astor Berntsson
  • VG 11 Orion, 1942, Träslövsläge, John, Hjalmar och Karl Augustsson
  • GG 399 Juno, 1942, Hönö Klova, Albin, Arnt, Hugo och Enok Sörensson
  • VG 89 Boreland, 1942, Träslövsläge, John och Erik Carlsson
  • GG 386 Kandia, 1943, Hönö, Robert Larsson och Holger Johansson
  • GG 385 Sveafors, 1943, Fotö, Oskar, Agne Konstantin och Bror-Elis Johansson
  • GG 479 Ryvingen, 1944, Hönö Röd, Justus Hansson och Helge Karlsson
  • Kenn, 1944, Färöarna
  • SU 20 Snæfugl, 1945, Reydafjördur, Island
  • GG 9 Fanö, 1946, Knippla, Valdemar och Harald Karlsson samt Olof Abrahamsson
  • LL 734 Silvervåg, 1946, Åstol Karl Andersson (Silverfjäll), Knut Andersson (Silverfjäll) och Gustaf Karlsson
  • LL 705 Oddaren, 1947, Åstol, anders JOhansson och John Adolf Berntsson
  • GG 462 Nippon, 1947, Öckerö, Agne Korneliusson, Harry Svensson och Folke Hermansson
  • LL 453 Sydfors, 1948, Åstol, Lars Johansson, Oskar Karlsson, Knut Karlsson och Georg Nilsson
  • GG 285 Vikingen, 1949, Fotö, Helge, Arnt, Pontus, Emil och Johan Olsson
  • GG 301 Patricia, 1949, Styrsö, Karl, Nils och Folke Friberg
  • GG 64 Albatross, 1949, Donsö, Karl Gustaf Larsén
  • GG 121 Vikingen II, 1950, Göteborg, Helge och Arnt Olsson
  • GG 223 Rimmon, 1951, Fotö, Johan Olsson, Karl-Gösta Börjesson, Torild Johansson och Erland D. Ahlgren
  • MPT 1044, 1951, Libau, Sovjet
  • MP 1051, 1951, Riga, Sovjet
  • GG 151 Wolma, 1952, Fiskebäck, Helge Olsson
  • GG 346 Libanon, 1953, Öckerö, Vilhelm Utbult, Karl-Gunnar Berntsson och Helge Samuelsson
  • GG 573 Carlsten, 1954, Öckerö, Wilhelm Gustafsson, Sven Olof Olsson och Albert Olsson
  • GG 120 Saltö, 1955, Göteborg, Hugo och Evert Gustavsson
  • LL 587 Skogland, 1956, Grundsund, Eskil, Göte och Allert Karlsson
  • LL 675 Maritana, 1957, Åstol, Kurt Hallberg, Rune Johansson (Runegrund) och Bo Strandberg
  • GG 130 Tumlaren, 1958, Fotö, Andrén, Bert och Lennart Olsson samt Sture Johansson
  • GG 118 Burö, 1958, Hälsö, August, Torsten och Hans Ove Jansson
  • GG 367 Vingafors, 1959, Öckerö, Karl-Olof, Einar och Dan Åke Utbult
  • LL 522 Sagoland, 1960, Åstol, Anders, Charles, Henrik och Ragnar Larsson
  • GG 597 Midsjö, 1961, Donsö, Josef, John och Karl-Johan Johnsson samt Olle Olsson
  • GG 456 Sydfors, 1962, Donsö, Lennart, Evert och Åke Olofsson
  • GG 460 Kungsö, 1963, Fiskebäck, Gunnar och Arne Johansson samt Bengt och Manne Karlsson
  • LL 772 Sverige, 1965, Stocken, Bengt Karlsson, Gustav Andersson och Ingvar Simonsson

Andra källor:

  • Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna och varven, 2002
  • Bornmalm, Bång, Fredriksen och Ohlsson, Fiskebåtarna och varven, Skeppsbyggarna, 2009