Varv: Kvina verft (skrovet) och Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk A/S, Norge
Officiellt nummer: 11521
Varvets nummer: 117
Byggår: 1975
Bruttotonnage: 481
Nettotonnage: 182
Längd: 49,78
Bredd: 9,50
Djup: 4,95
Motor: Wichmann Motorfabrikk diesel 7AX 2SC SA 7 cyl. 1925 hk

UA 960 Abba levererades från varv i Norge som nybyggd i maj 1975 till Abba-koncernen i Sverige som kombinerad snörpvadsbåt och trålare. Båten var en systerbåt till HG 209 Isafold, GG 334 Timor och GG 569 Vingaborg. Nybyggd var Abba på 481 bruttoton, cirka 50 meter lång och med en motor på 1 750 hk (1 287 kW). Konstruktör var Ankerconsult i Bergen. Hemmahamn var Kungshamn.

UA 960 Abba.
UA 960 Abba. Bild: Terje Fredh

Båten var utrustad för både trålning och snörpvadsfiske (ringnotsfiske) och trålfiske och stod färdig 1975. Båten bedrev sill- och skarpsillsfiske under den tid som den var svensk. Under den svenska tiden sköttes båten av företaget Ljungsvik & Carlsson som också var minoritetsägare. 1976 utrustades båten för trålfiske efter blåvitling.

Nåt trålfiske efter blåvitling blev det aldrig med svensk flagg och när fiskegränserna utvidgades och sillen tog slut så såldes båten först till Norge år 1976 där den hette H -32-AV Gerda Marie med Martin Saele m. fl. i Torangsvåg som ägare.

Såldes 1987 till J. Duthie m.fl. Fraserburgh i Skottland där den fick namnet FR 484 Sunbeam. 1993 var båten fortfarande i Skottland.

Därefter hade den boliviansk flagg ett tag (något som troligen tyder på inblandning i tveksamt fiske nånstans) och 2005 kom den tillbaks till Sverige. Ägare var då Sunbeam Fishery AB som var ett dotterbolag till Bryngeld Fiskeri AB. Båten var vid denna tid på 696 bruttoton och hade en Wichmann-motor på 1 436 kW.

Slutligen hamnade båten i Finland under namnet FIN 134 K Windö år 2008. Båten skrotades 2011.

FIN-134-K Windö
FIN-134-K Windö.