GG 477 Thea

Varv: Rostocker AG, Rostock
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1889
Bruttotonnage: 149 (158 eller 165 enligt andra källor)
Nettotonnage:
Längd: 31,6
Bredd: 6,3
Djup: 3,2
Motor: 43 hk ångmaskin från Rostocker AG

Ångtrålare byggd i Rostock 1886 som PC 15 August Bröhan för Cranzer Fisch Dampfschiffahrts-Gesellschaft. Förlist 1906 på Omö, bärgat och sålt till Hilding Larsson i Sverige. Omdöpt till GG 477 Thea. 1910 överförd till AB Gadus Fabriker. Såld till Gustaf Levin år 1915 och 1918 överförd till hans bolag Fiskeri AB Thea. 1921 omdöpt till Flatholm. Företaget övertaget av F. W. Balkenhausen år 1924.

Såld till Norge år 1928 för upphuggning men vidaresåld till D/S A/S Claus Clausen (Martin Clausen), Haugesund och blev R-38-H Flatholm. Året därefter till D/S A/S Kvaløy (Øritzland & Vehovde), Espevær/Haugesund varvid båten fick namnet H-22-BO Kvaløy. 1940 såld till A/S D/S Toregutt (Chr. Mathiesen) i Bergen och omdöpt till H-22-BO Toregutt. 1940-41 använd av tyska krigsmakten.

Från maj 1941 återigen i privat ägo med H. Kleivdal som ägare. I november samma år såld till Eilert Østbo i Stavanger. Två år senare såld till Kristian E. Samuelsen i Oslo. Ombyggd till motorfartyg och därefter på 165 bruttoton, 230 dwt, med en längd, bredd och djup på 103,7 x 20,6 x 10,6 (ft). Ny motor, en 2cyl. 2T RM (Bolinder-Munktell, b.1940), 200 hk, installerad. I oktober 1945 omdöpt till O-89-O Scantic. 1953 övertagen av Kristian E. Samuelsens Rederi A/S.

Såld till Jon Ytreland, Tørres Vesterheim & Kristian E. Samuelsen år 1954 som R-64-SL Scantic och 1956 återigen övertagen av Kristian E. Samuelsens Rederi A/S för att genast bli såld vidare till Arnfinn Birkeland P/R, Solsvik/Bergen varvid båten blev H-285-F Scantic. Förliste den 25 april 1954 i Vevelstadsundet.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.