SD 846 Paulona

SKGU
Varv: Hälleviksstrands varv
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1934
Bruttotonnage: 24
Nettotonnage:
Längd: 13,47 m
Bredd: 4,80 m
Djup:
Motor:

SD 846 Paulona som byggdes på Hälleviksstrands varv 1934 är mer känd under det namn som båten senare fick som forskningsfartyg, Belone. Det senare namnet är det latinska ordet för näbbgäddefamiljen.

Båten byggdes troligen för ägare på Tjärnö där båten ska ha funnits mellan 1934 och 1937. Därefter var den hemmahörande på Nordkoster som SD 846 Paulona. Om den också hette så på Tjärnö verkar vara okänt liksom vilka ägarna på Tjärnö och Nordkoster var.

Paulona finns inte med i boken Fiskebåtarna och varven från 2002. Däremot finns den nämnd i Fiskebåtarna & varven, skeppsbyggarna från 2016. Där hävdar de att den byggdes som till forskningsfartyg och användes vid Klubbans marinbiologiska station i Östersidan. I boken där den nämns finns inget om att Tjärnö skulle ha varit den första hemmahamnen men det nämns däremot på Sjöhistoriska museets hemsida.

På Sjöhistoriska museets hemsida uppges att den 1970 byggdes om för att bli forskningsfartyg för Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet. Fartyget byggdes då delvis om och klassades som passagerarfartyg och namnändrades. Klubbans marinbiologiska station i Östersidan är en del av Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet.

Klubbans marinbiologiska station med Belone vid kaj

Belone används fortfarande på Klubban för utbildningsändamål. Båten är nästan 13,5 meter lång, nästan 5 meter bred och har ett bruttotonnage på 24 ton.

Sen 2013 är Belone också k-märkt med följande motivation:

Belone är ett klassiskt fiskefartyg som förr var verksamt i räkfiske. Från 1943 till 1970 hörde hon hemma i Strömstad med namnet Paulona, SD 846. Fartyget representerar det betydelsefulla kustfisket. Från 1970 övergick fartyget till att bli forskningsfartyg för Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet. Fartyget byggdes då delvis om och klassades som passagerarfartyg och namnändrades till Belone (latin för näbbgädda).

I Strömstad som ort har dock båten aldrig hört hemma men förstås i Strömstadsområdet.

Totalt finns det 10 k-märkta fiskebåtar eller snarare för detta fiskebåtar.

Texten publicerades ursprungligen på fiskebloggen Njord.

4 svar på “SD 846 Paulona”

  1. SD846 Paulona ägdes av John Karlsson på Nordkoster. Han var född på Tjärnö på ett ställe som heter Lid. Jag tror aldrig att Paulona fanns inne på Tjärnö med andra ägare. Om jag kommer ihåg rätt beställde John Paulona vid varvet. Paulona hade en 50 hk Skandia från början. John bytte ut denna mot en Albin diesel men ändrade inte ”puströret” som hade flera krökar. Det nya avgasröret drogs inuti. John trålade alltid räka i Kosterfjorden och ytterst sällan någon annanstans. Paulona finns på ett vykort när hon ligger i fjorden och drar räka. Jag bodde hos min mormor på somrarna från 1949 till 1990 och såg Paulona nedanför fönstren. Jag frågade också John mycket om fisket och annat. När SD526 Norden bytte ut sin 50 hk Skandia mot en diesel köpte John delar till Paulona som då fortsatt med Skandian något år. John hade en man med ombord och det var länge Sture Jacobsson från Vettnet. John köpte brännolja av Esso och inte Gulf från handlaren på Koster som drev oljebåten Veritas IX. Då kom Essomarin ?? från Strömstad. Det var en järnbåt med 75 Skandia i. Det lät mycket om Essotankern.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.