Varv:  K. Hakvoort Monnickendam/Mortensen Skibsbyggeri Fredrikshavn
Officiellt nummer:
Varvets nummer: 80
Byggår: 1960
Bruttotonnage: 95,77
Nettotonnage: 41
Längd: 23,62 m
Bredd: 5,82 m
Djup: 2,51 m
Motor: 4/cyl 2/takt Alpha Diesel på 280 hk

Byggd av stål på varv i Monnickendam i Nederländerna och färdigställd i Frederikshavn där motorn förmodligen monterades. Levererades till I/S Skaghav (T.Jensen) i Hirtshals som HG 218 Birgitte Malene. År 1964 flyttade till Skagen varvid båten fick namnet S 172 Birgitte Malene. Ägaren var fortfarande I/S Skagshav men detta företag företräddes nu av M. Nedergård. Från 1967 var ägaren ett partrederi med Poul Brun Petersen som huvudredare..

1971 flyttades båten med till Thyborøn men ägaren förblev densamma. Namnet blev L 301 Birgitte Malene. Båten förlängdes till 26,82 meter kring 1973 och var därefter på 100 bruttoton. Motorn byttes mot en starkare motor på 500 hk (368 kW). Från 1975 ägd av ett partrederi med P.A. Adamsen som huvudredare men med bibehållet namn och samma hemmahamn. Tillbaks i Hirtshals 1984 som HG 299 Hannibal med A. Nielsen som ägare. Han bytte namn på båten till HG 299 Gitte Johnny år 1985.

Blev 1986 återigen såld, nu till Neksø på Bornholm och ny ägare, J. Pilegaard. Det blev återigen namnbyte, nu till R 351 Tina Marie. 1990 fick båten en ny ägare i Hvide Sande med namn I. Nielsens varvid båten blev RI 375 Noomi. 1992 såld till Jan Nicolai Hansen i Hanstholm varvid det blev namnbyte igen, nu till T 635 Karbak. Återigen tycks den ha blivit ombyggd. Nu 26,91 meter lång och på nästan 101 bruttoton. Ytterligare en ombyggnad till häcktrålare genomfördes 1995 vid försäljningen. Därefter var båten på 106 bruttoton men bara 25,65 meter lång.

R 351 Tina Marie

1995 såld till Sverige där båten blev SD 69 Novi med hemmahamn i Hamburgsund. Köpare var Martin Rosén. Enligt Statens Haverikommission var båten dock 28,21 meter lång men på 106 bruttoton. Kanske använder danska skeppslistan längd i vattenlinjen medan Haverikommissionen använder LOA.

På morgonen 25 1995 lämnade SD 69 Novi hemmahamnen Hamburgsund. Avsikten var att under högst tre dagar tråla efter räkor ute på Bratten i norra Skagerrak. Vid 11- eller 12-tiden på förmiddagen hade besättningen kontakt med anhöriga i Hamburgsund. Efter det förekom ingen kontakt med besättningen. Under eftermiddagen samma dag sökte anhöriga kontakt med dem över
mobiltelefon men utan framgång. Några timmar efter att båten lämnat hemmahamnen blåste det upp till storm med vindstyrkor på över 20 sekundmeter och med flera meter höga vågor.

Den 28 september började myndigheter söka efter båten. Sjöräddningsoperationen som därefter genomfördes innefattade betydande insatser i form av såväl flyg- som ytspaning. Under eftersökningen återfanns några s.k. svalebackar. Dessa kunde identifieras som tillhörande SD 69 Novi. Några andra spår efter fartyget har inte kunnat återfinnas. Den 21 november fastnade delar av en människokropp i det danska fartyget Danas trål. Denna kropp identifierades senare som Martin Rosén. Ombord fanns 3 andra personer, Gunnar Johnsson, Gert Sterner och Lars-Åke Sundbom. Ingen av dem har återfunnits.

Statens Haverikommission kom fram till att SD 69 Novi hade bristande stabilitet och mycket lågt fribord på grund av de många ombyggnaderna. De menade att den hårda vinden och stora vågorna ihop med att trålen var satt kombinerat med båtens dåliga stabilitet ledde till att båten kantrade och sjönk mycket snabbt.

Två år senare får en trålare från Smögen en trål i trålen som kan identifieras som tillhörande SD 69 Novi. Med hjälp av så kallad sjöuggla hittas därefter vraket på 270 meters djup liggande på styrbords sida på en klipphylla. Denna insats genomfördes av frivilliga krafter och finansierades av Novifonden.

Novis Minnesfond har som syfte att hjälpa drabbade fiskarfamiljer i hela Sverige när det inträffar sjöolyckor. Hjälpen består av ett ekonomiskt bidrag till anhöriga så snart som möjligt efter det att en olycka har hänt samt hjälpa vid eventuella efterforskningar runt olyckan.

Källor: Danmarks Skibsliste