Varv: Dyrehavens skibsværft, Nyborg, Danmark
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1920
Bruttotonnage: 100
Nettotonnage:
Längd: 26 m
Bredd: 7,2 m
Djup: 2,5 m
Motor:

Byggd 1920 som tremastad skonert på Dyrehavens skibsværft i Nyborg, Danmark, av Nørregaard & Petersen med namnet Als för Hans Petersen i Marstal. 1923 såld till Parry Alexander Persson samt 6 andra på Ven och namnbyte till Elsa. Persson ägde 26/36-delar. En motor installerad 1926, troligen en 60 hk Pythagoras och 1939 återigen en ny motor, denna gång en DeLaval på 80 hk.

Såld till Kiddön och Karl Gustav Sigurd Olsson år 1942. Nu också använd för fiske med numret SD 275 Elsa. Deltog i drivgarnsfisket vid Island under ett antal år. År 1955 såld till Karl Axel Ragnar Carlsson i Grundsund och återigen enbart använd för fraktfart. Två år senare köpt av Simon Oskar Olsson och Anders Fredrik Olsson i Rågårdsvik. En ny Albin 12 liters lättviktsdiesel insatt 1959.

Båten såldes till arkitekt Vickers och Mr Holt i East Grynsted, England, år 1965. 1969 ägde Peter N. Baker ägde skutan och bodde ombord. Hösten 1971 såld till Gaskell-Brown vid Plymouth Sailing School och åter uppriggad till en tremastskonare och omdöpt till Aquila Marina. Medverkade i TV-serien Onedinlinjen.

Från slutet av 1970-talet ägt av Jochen Mass, en tysk formel 1-förare. Var i Västindien med bas på Martinique från 1980 och en tid framöver.Deltog i flera Tall Ships Race på 1980-talet och var en period hemmahörande i St. Peter Port, Guernsey. 1990 seglade skeppet på grund i flodens Wesers inlopp utanför Bremerhaven och förstördes sen helt av vågorna.

Aquila Marina