Varv:
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1905
Bruttotonnage: 61
Nettotonnage:
Längd: 23,1 m
Bredd: 5,99 m
Djup: 2,65 m

Sunbeam byggdes i Lowestoft 1905. LT 669 Sunbeam tjänstgjorde som som sailing trawler (smack) utan maskin på Nordsjöbankarna fram till i maj 1937.

Hon såldes därefter till Sverige och gick omväxlande i fiske och fraktfart åren 1937-1961. Säljare var Jonathan Slater i Basserhill Corton, norr om Lowestoft och John Mathias Barnard, the Maples Cotmer Roal i Carlton Colville söder om Lowestoft. Kuttern såldes till Sverige för en köpeskilling av 104 pund. Köpare var Glücksmans metallaffär i Göteborg som i juli sålde henne vidare till kapten Sten Adolf Karlsson i Väjern som registrerade båten som LL 80 Sunbeam.

Året efter köpet förbyggdes hon och den 15/3 1938 fick Sunbeam sin första maskin installerad, en 55 HK tvåcylindrig Skandia. I flera omgångar därefter har Sunbeam också förbyggts, bland annat vid Hälleviksstrands varv 1944.

När Sunbeam den 31 mars 1947 var på resa från Menstad till Helsingborg sprang hon läck i svår drivis mellan Höganäs och Mölle. Hon sjönk efter bara några minuter med stäven före på 20 meters djup. Den tre man starka besättningen klarade sig i lillbåten och kunde efter ett par timmars rodd i drivisen nå land. Lasten vid tillfället bestod av 100 ton kalisalpeter. Båten bärgades senare på våren.

1948 byttes Skandia-motorn ut mot en starkare maskin, en 155 hk tvåcylindrig Bolinder. Under hela 1950-talet seglade hon på Islandsfisket och fiskade under sensommar-förhöst tills skeppet var fyllt med insaltad sill. Resten av året gick hon i fraktfart på Västerhavet och Östersjön.

Efter 22 år på Väjern sålde Sten Adolf Karlsson Sunbeam i november 1959 till Per Eriksson, Udden, Hamburgsund. Sunbeam förbyggdes samma år till trålare. Hon fick fiskenummer SD 473 Sunbeam och ersatte den tidigare SD 473 Liberty. Delägare och tillika huvudredare var Gustav Johannisson. Under 1960 renoverades maskin, nya kannor och cylindrar monterades

I mars 1962 ersattes Sunbeam av Bröderna från Gravarne, omnamnad till Manskär. Sunbeam såldes till studerande Marianne Hielm, Mats Wolgart och Lars Strångert från Uppsala för att bli forskningsfartyg hos Uppsala Marinbotaniska Medelhavsexpedition AB. Hon övertogs i Göteborgs fiskehamn och priset var 45.000 kronor. Samma år gjordes en resa till Medelhavet i övrigt har hon utnyttjats till forskningsuppgifter (marinbotaniska) i Östersjön, Kattegatt och Skagerak.

Efter övertagandet togs kuttern till Kungshamn för utrustning. Motorn byttes en 6-cylindrig 160 HK Volvo-Penta TMD 96 diesel. Efter motorhaveri år 1985 installerades en ny dieselmotor 1986, en TMD 100 på 240 hk.

Efter år 1990 har mycket arbete gjorts på kuttern, bland annat byte av maskin, ny styrhytt, och byte av bordläggning. 1993 sänktes det förhöjda fördäcket till ursprunglig nivå och nya master riggades. 1999 genomfördes arbete med förskeppet, 2001 med akterskeppet där bord, balkar, stöttor, knän med mera byttes. 2008 drabbades båten av en brand som främst skadade motorrummet. Ägare är fortfarande Uppsala Marinbotaniska.