Varv: Studseröds varv (senare Bröderna Olsson), Skredsvik
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1906
Bruttotonnage:22,1
Nettotonnage: 13,3
Längd: 13,3 m
Bredd: 5,6 m
Djup: 1,2 m

Jakt som byggdes 1906 vid Studseröds varv för okänd köpare på Gullholmen. Köptes 1912 av Herman Mattsson på Näset (Hovenäset) och fick namnet LL 799 Östen. 1920 installerades en ny starkare mot, en Avance på 20 hk.

SD 593 Valborg

SD 593 Valborg nedlastad med sten.

1921 såldes jakten till bröderna Johan och Gustav Joelsson på Kilebäck och döptes om till SD 593 Valborg. När Gustav Joelsson flyttade till USA blev istället bröderna Hilmersson delägare i båten. Bröderna var Anders, Hjalmar, Gustav, Jarl , Ivar och Thure David Hilmersson. Thure David Hilmersson omkom i en olycka när Valborg låg i Strömstad. Redan tidigare hade också en annan bror, Lars Hilmersson, dött. Han dog i en olycka på jakten SD 430 Kämpen som ägdes av Jarl Hilmersson. Valborg användes som vadbåt i vadlaget Kämpa som framförallt bedrev skarpsillsfiske (det fInns inga sardiner i svenska vatten, så det är också skarpsill det handlar om i det fallet):

Johan Joelsson och bröderna Hilmersson bedrev sardin och skarpsillsfiske i två bolag under namnet ”Kämpa”. Sardinfisket hade avtal med Cannings konservfabrik i Strömstad och skarpsillsfisket levererade till olika uppköpare i Bohuslän. Jakten Valborg fick namnet ”Kämpa” i folkmun pga namnet på vadlaget. Anders Hilmersson var skeppare på Valborg mellan åren 1930 till 1943 och Johan Joelsson var maskinist ombord. Besättningen bestod av åtta till tio man. Vadfisket bedrevs helt av handkraft och därför den stora besättningen. Vid ett tillfälle fick vadlaget ”Kämpa” hela 10 ton skarpsill i ett kast. Anders Hilmersson var ”vadbrusen” ombord och mycket skicklig i att känna sillen med en ”kännemeta” och ut ifrån detta bedöma storleken på sillstimmet. När Anders hade bedömt storleken på ett sillstim fick inget annat vadlag/båt kasta på stimmet. Det fanns även en uppgörelse mellan vadbåtarna att inte börja fiska för klockan 07:00 på morgonen till 18:00 på eftermiddagen för att besättningen skulle kunna sköta sina redskap och underhålla båten samt få tillräcklig med vila i hamn under natten. 

Periodvis användes jakten också för fraktfart. I början av 1950-talet såldes Valborg till Adel Lind i Kämpersvik för upphuggning.