Varv: Fridhem
Officiellt nummer: 6015
Varvets nummer:
Byggår: 1918
Bruttotonnage: 46,47
Nettotonnage:
Längd: 16,12 m
Bredd: 6,05 m
Djup: 2,64 m
Motor: Skandia 1-cyl på 25 hk

Levererades 1918 som LL 759 Majblomman till Hjalmar Gullman, Lars Gullman och Ludvig Larsson i Grundsund. Motorn bytt 1931 till en Skandia 1-cyl på 40 hk. Ett år senare såld till Karl Mentor Pettersson, Johan August Olsson och Anders Viktor Olsson i Mollösund med bibehållet nummer och namn. Återigen motorbyte 1937, nu till en Bolinder 1-cyl på 75 hk.

1952 såld till Tore Karlsson, Erik Wall och Henry Hansson i Smögen som LL 759 Bremskär. Tre år senare såldes en Bolinder 2-cyl med 180 hk och samma år såldes båten till Axel Natanael Valentin Nilsson, Olle Wallman och Erik Wallman på Sturkö i Blekinge som KA 433 Bremskär.

Såld 1958 som Suomi 112 Bremskär till Vasa i Finland och 1964 såld igen till Kokkola som Suomi 112 Lea, från 1973 SF 18 Lea. Struken som fiskebåt 1980. Skrovet ska ha funnits kvar i Reposaari år 2000.

Fotot av LL 759 Majblomman, LL 508 Drott och LL 320 Ägir i Mollösund taget av Johan Fritzon, hämtat från Digitalt museum. Public domain.

Källa: Blom, Bornmalm, Bång, Fiskebåtarna och varven, 2002