IMO 5331416
SLQI
Varv: S. Seijmonsbergen Scheepswerf en Motorenfabriek Concordia, Amsterdam
Officiellt nummer: 10101
Varvets nummer: 628
Byggår: 1960
Bruttotonnage: 107
Nettotonnage: 42
Längd: 26,73 m
Bredd: 6,43 m
Djup: 3,56 m
Motor: Lister Blackstone ERS 6 M 6-cyl diesel med 495 hk

Beställdes av Eskil Karlsson i Grundsund och levererades i november 1960, försenad från varvet i Nederländerna och därför färdigställd i Göteborg. Han hade tidigare ägt flera båtar ihop med bröderna Göte och Allert Karlsson. De två bröderna övertog den gamla båten som döptes om till LL 580 Skaftö. LL 587 Skogland var i stort ett systerfartyg till LL 532 Ingo. Skrovet var grönmålat.

I början bedrev båten partrålning med LL 532 Ingo men efter att LL 533 Jane levererats 1961 upphörde detta. I samband med att en ny LL 580 Skaftö levererades 1962 blev dessa två båtar istället ett flyttrålslag. Somrarna 1967-69 bedrev båten också backefiske vid Shetland.

LL 587 Skogland förlängdes år 1966 vid Gotenius Varv i Göteborg. Efter förlängningen var båten 32,58 meter och bruttotonnaget 137 ton. Båtens trålvinschar och tråltrummor moderniserades och byttes ut fler gånger under 1960-talet.

1977 såldes båten till Knippla fartygsagentur som sen sålde den till Peussa Oy (Seppo Peussa) i Nagu, Finland. Där fick båten namnen SF-618 Mia med Nagu som hemmahamn. Båten använde nästan uteslutande till partrålning med bottentrål ihop med SF-420 Flamingo som hade samma ägare och senare ihop med SF-78 Westerland efter att Flamingo sålts.

År 1980 byttes huvudmotorn till en Caterpillar D 398 V 12-cyl diesel på 625 kW (850 hk). Arbetet gjordes av en liten firma som fick använda en kaj på Wärtsiläs stora varv för arbetet. 1995 ändrades båtens nummer och den blev FIN-155-T Mia.

1996 beviljades skrotningsbidrag (kondemneringsbidrag) men båten skrotades aldrig. Den sålde istället till AS Kasse i Estland som ägda av ryska investerare och fick namnet Kasse. De hade för avsikt att fiska utanför Ghana och flyttade båten dit. Namnet på båten förblev det samma. Fisket gick dåligt och fartyget blev liggande på grund av bolagets obetalda skulder.

1999 blev båten flaggad I Ghana och överförd till Romway Fishing Co Ltd, ett dotterbolag till AS Kasse. 2003 gick moderbolaget i Estland i konkurs och båten såldes till det nybildade Akyedom Ventures i Tema, Ghana. Ny hemort för båten blev Takoradi och den fick namnet Akyedom I. Båten finns fortfarande på en del internationella webbsajter men det är inte troligt att den längre existerar.

Källor: Blom, Bornmalm & Bång, Ståltrålare i svenskt fiske 1959-1965, 2012