SHQC
Varv: S. Seijmonsbergen Scheepswerf en Motorenfabriek Concordia, Amsterdam/Karstensens Skibsværft, Skagen
Officiellt nummer: 9917
Varvets nummer:
Byggår: 1959
Bruttotonnage: 98
Nettotonnage: 42
Längd: 26,40 m
Bredd: 6,20 m
Djup: 3,10 m
Motor: B & W Alpha 6-cyl. diesel på 460 hk

LL 532 Ingo kölsträcktes på det nederländska varvet S. Seijmonsbergen i juli 1958 och sjösattes några månader senare. Därefter bogserades fiskebåten till Karstensens Skibsværft i Skagen där motorn monterades och delar av inredningen gjordes färdig. i mars 1959 ankom fiskebåten till Göteborg där båten färdigställdes på Gotenius varv. Båten döptes till Ingo efter huvudägaren, den välkände boxaren Ingemar Johansson. Numret blev LL 532 med Grundsund som hemmahamn. Det var den första moderna ståltrålaren som levererades till en svenska beställare men den föst som sattes in i fisket var GG 11 Lizard.

Från slutet av 1960 till april 1961 bedrev båten partrålning med LL 587 Skogland men därefter partrålade båten ihop med LL 533 Jane som hade samma ägare. Den siste december 1961 köpte Gunnar Karlsson i Grundsund 1/6 av båten. Han var morbror till Ingemar Johansson och blev också huvudredare. Ralf Gullman blev skeppare ombord.

Den 11 september 1965 såldes båten till Ralf Gullman (1/3), Helmer Hilmersson (1/3), Gösta Andersson (1/6) och Gunnar Andersson (1/6). Numret behölls men namnet ändrades så att båten blev LL 532 Björnön. Grundsund förblev hemmahamn.

I juli 1968 såldes båten till Konservfabriken Sunnan AB i Strömstad och blev SD 532 Sunnan II med Strömstad som hemmahamn. De hade redan tidigare köpt LL 533 Jane. Båten köptes för att användas till räkfiske utanför Chiles kust där Konservfabriken Sunnan etablerat sig i Talcahuano med stöd av FAO för att modernisera tillverkningen av skaldjurskonserver. Ansvarig för fiskeridelen var dansken Johannes Terpet. Båten flaggades i Chile när den anlänt dit.

Konservfabriken Sunnan AB var Sverige största räkberedningsföretag och experter på inläggning (konservering) av räkor.

1977 blev Sociedad Pesquera Viento Sur Ltda i Concepcion, Chile, ägare till båten. Detta bolag som var ett dotterbolag till Sunnan AB drev den nya konservfabriken. Talcahuano blev hemmahamn. 1988 uppgavs Soc. Pesquera Sunnan Ltda som ägare till både Sunnan 1 (tid. Jane) och Sunnan II. 1997 ägde de två företagen som hade samma ägare 4 båtar med namnen CA-2140 Sunnan I, CA-2142 Sunnan II, Sunnan III (okänt nummer) och CA-2143 Sunnan IV.

2006 ägdes tre av båtarna fortfarande av Soc. Pesquera Sunnan Ltda och Soc. Pesquera Viento Sur Ltda. Det senare bolaget upplöstes dock detta år efter att ha funnits i 40 år. Uppgifterna om båten i boken Ståltrålare om att båten fanns kvar 2012 kan vara korrekta men de har förväxlat numren för Sunnan I och Sunnan II. Idag finns båten troligen inte kvar.

Källor: Blom, Bornmalm & Bång, Ståltrålare i svenskt fiske 1959-1965, 2012