SJPE
Varv: John Wray & Son, Burton Strather, England
Officiellt nummer: 3431 (Sverige)
Varvets nummer:
Byggår: 1885
Bruttotonnage: 88,89
Nettotonnage: 68,87
Längd: 24,19 m
Bredd: 6,69 m
Djup: 3,22 m

Byggd för fiske och hette från början GY 995 Pride of the Ocean. Ägare var George William Parker i Grimsby. 1890 köpt av William Thomas Guy, också hemmahörande i Grimsby

Såldes 1899 till ett partrederi på Gullholmen i Bohuslän. Huvudredare var Jakob Botvid Johansson och skeppare Arvid Andersson.

Den 22 november 1916 såldes kuttern vidare till ett partrederi i Grundsund med Karl Emanuel Johansson som huvudredare och Carl Oscar Hilmersson som skeppare. 1918 såldes kuttern till ett partrederi i Långesjö med Johan Adolf (Adel) Andersson Gustaf Emanuel Andersson, Josef Fridolf Andersson och Josef Albert Andersson med 1/4 var. Huvudredare och skeppare var G. E. Andersson.

19 januari 1919 sålde Johan Adolf (Adel) Andersson sin del i fartyget till de tre övriga delägarna, som därefter ägde 1/3 var. 1920 installerades en ny 1-cylinders Avance-motor på 22 hk i kuttern. Den 23 februari 1931 sålde Josef Fridolf Andersson sin 1/3 del i fartyget till de två övriga delägarna. En ny 1-cylinder Skandia motor på 65 hk i ”Pride of the ocean” installerades. På hösten 1936 förbyggdes kuttern på Hällevikstrands skeppsvarv.. I samband med varvsvistelsen bytte kuttern namn till ”Pride” av Långesjö.

Den 20 april 1942 såldes Pride till Johan Theodor Johansson i Gravarne. i mars tre år senare såldes den till ett partrederi i Skärhamn med Ove Ingemar Hermansson som huvudredare.

1962 såld till Sven Ulrik Lindberg i Stockholm med Visby som hemmahamn. 1967 ombyggt till fritidsfartyg med ägare i Stockholm, ett partrederi med Sven Arne Lindstrand som huvudredare. Återtog då också namnet Pride of the Ocean.

Gick på grund den 28 januari 1971 vid Samana Cay på Bahamas, Alla ombord räddade sig i land men fartyget sjönk. Efter en vecka på den öde ön räddades besättningen och passagerarna.

Huvudbilden av Pride på Kråkefjorden tagen av Olof Hasslöf på 1940-talet. Public domain.