SHRM
Varv: Søren Abrahamsens Skibsbyggeri, Esbjerg
Officiellt nummer: 7755
Varvets nummer:
Byggår: 1906
Bruttotonnage: 99,82
Nettotonnage: 57
Längd: 24,71 m
Bredd: 6,67 m
Djup: 2,96 m
Motor: A/S P Jörgensens Motorfabrik 2-cyl råoljemotor på 30 ihk.

Kutter byggd som galeasriggad fiskebåt 1906 på Søren Abrahamsens Skibsbyggeri som E 103 Anna för A/S Grosserer L. Ditlev Lauridzen, Esbjerg. 1908 såld till A/S Island Färö Kompagniet, Fiskeri & Handelsselskab, København och blev fraktfartyg.

År 1910 såld til Elsflether Heringsfischerei Gesellschaft i Elsfleth, Tyskland. Det var vid denna tid ett av Tysklands största fiskeriföretag. Återigen fiskebåt, nu under namnet OE 39 Anna. I Tyskland blev båten kvar till 1931 då den såldes till att partrederi i Edshultshall. Partrederiets delägare var Oskar Mauritz Nilsson, med 1/2 i partrederiet och hans söner Nils Bernhard Henry Nilsson med 1/4 och John Reinhold Nilsson hade 1/4 var. Vid importen till Sverige 1931 hade båten en motor på 41 hk så en ny motor måste ha installerats under tiden i Tyskland. Uppmättes nu till 93,94 brt, 67,54 nrt, 25,30 meter lång, 6,64 meter bred och 2,96 meters djupgående. Ska ha fått en ny motor i juni samma år, en 1-cyl Skandia med 55 hk.

Den 6 februari 1939 sjönk Anna i Landskrona hamn efter att ha blivit påseglad av lastfartyget m/s Pacific. Anna övertogs av ägaren till m/s Pacific, Rederi AB Nordstjernan (Johnson-koncernen). De sålde båten till skeppsmäklarfirman Johan Leonard Rederi & Skeppsmäkleri i Landskrona som ägde kuttern till 1943.

Såldes till Skärhamn år 1943 och sattes in i fraktfart. Ägare var Alice Tallvik och Sigvard Tallvik. 1947 var det dags för nästa olycka. Den 3 juni 1947 kolliderade Anna med det danska stålfartyget m/s Maj av som var på väg till Köpenhamn med last av brunkol från Skive. 

Den 30 januari 1948 såldes Anna återigen till Edshulsthall. Köpare var John Nestor Abrahamsson (1/4) och hans brorsöner Alf Harry Abrahamsson (1/2) och Anders Olof Abrahamsson (1/4). Anna blev under denna tid också registrerad som en fiskebåt, LL 17 Anna, vilket sannolikt betyder deltagande i islandsfiske under de delar av året då fraktfart inte var aktuellt. Under tiden i Edshultshall mättes Anna om vid Lysekils tullkammare 1950 och 1951. Ommätningen 1951 föregicks av reparationer av ruffar, lastluckor och styrhytt i början av året. Båten var därefter på 113,36 brt.

Den 9 april 1957 såldes Anna till Yngve Karl Adolf Jakobsson och tre av hans söner i Kappelshamn på Gotland med lika stora andelar. Båten var nu inte längre registrerad som fiskebåt. Fadern var huvudredare och sonen Åke Nils Arne Jakobsson befälhavare. De övriga två sönerna som hade del i partrederiet var Tage Karl Yngve Jakobsson och Tore Lars Gunnar Jakobsson.

Anna såldes åter igen den 15 april 1959 till Karl Ebbe Axel Nordström i Rodarve Östergarn på Gotland. Hemorten för Anna ändrades till Visby. Den 16 december 1959 hade fartyget en motor på 120 hk. I 1963 års skeppslista är båten på 113 brt.

Den 16 november 1964 övertogs Anna av AB Lanterna-Garaget i Stockholm. Bolagets företrädare hette Nils Trygger. Redan den 21 december samma år övertogs Anna av Rune Eriksson på Vendelsö i Haninge för 21 000 kronor och fick då hemort Stockholm. 1965 såldes fartyget till Uno Leino i Åbo Finland och 1967 till Göte Gertsson i Visby.

Därefter ska Anna ha avseglat från Valdemarsvik till Bahamas den 13 oktober 1967 med last av prefabricerade trähus. Hon blev försenad flera gånger på vägen, bl.a. i Corcubion i västra Spanien och i Las Palmas innan hon anlände till Georgetown på Exuma, Bahamas, i februari 1968. Där såldes fartyget till en Mr Luddingthone under vars ägartid fartyget gjorde några resor med cementlast till Florida. Grundstötte dock och bröts sönder och slutade som piratbar, ”The Hull of Wreck”, på Bahamas. Avregistrerades i Sverige 1978.