SEPM
Varv: Karlskronavarvet AB
Officiellt nummer: 13271
Varvets nummer: 293
Byggår: 1961
Bruttotonnage: 165
Nettotonnage: 120
Längd: 30,20 m
Bredd: 6,42 m
Djup: 3,60 m
Motor: Skandia diesel 2 SC SA 4 cyl. 420 hk

Beställdes 1960 av Fiskeristyrelsen, Göteborg, vid Karlskronavarvet. Levererades i juli 1961 som forskningsfartyget Thetis med Göteborg som hemmahamn.

Thetis var 29 meter lång och på 165 bruttoton vilket var större än de dåtida ståltrålarna. Var utrustad med en Skandiamotor på 420 hk. Först vid mitten av 1960-talet byggdes lika stora båtar för fiske. Båten byggdes med åtgärder för att minska rullningen:

Ett mindre forskningsfartyg anskaffades 1961 som komplement för kortare expeditioner. Det var en 30 meters ståltrålare som döptes till U/F Thetis. För att minska rullningen hade Thetis längsgående slingerkölar. I hårt väder gjorde dessa att det tog vad som kändes som en evighet för henne att räta upp sig efter en överhalning. Thetis såldes 1982 och byggdes om till fiskefartyg. Om slingerkölarna hade del i haveriet må vara osagt, men tungt lastad med sill rätade hon aldrig upp sig efter en kraftig krängning utan gick till botten norr om Smögen 1985.

Under åren i Fiskeristyrelsens tjänst användes fartyget huvudsakligen till att göra hydrografiska- och fiskeribiologiska provtagningar.

I september 1984, såld till skeppare Gunnar Knutsson, Kungshamn. Namnet förblev oförändrat medan hemmahamn ändrades till Kungshamn. Byggdes om till snörpvadsbåt och fick numret och namnet LL 149 Thetis. Arbetet utfördes av SOSAB i Kungshamn.

Den 24 oktober 1985 sjönk LL 149 Thetis på hemväg efter fiske. Båten sjönk alldeles utanför Haby bukt mellan Tryggö och Ramsvikslandet den 24/10 1985 på väg hem från fiske:

Vid sjutiden på morgonen den var ”Thetis” på väg hem efter en fisketur. Besättningen hade lastat fina fångsten på 24 ton skarpsill i stora tankar. Man gick i ytterskärgården och det blåste 13 m/s, medan kollegorna ombord på fiskefartyget ”Yvette” tog den långsammare, men lugnare vägen genom Sotenäskanalen. Efter att ett hård stöt hade känts fick ”Thetis” en slagsida som tilltog alltmer, samtidigt som motorerna höll på att stanna. ”Yvette” hade hört hur ”Thetis” skeppare kallade på sambandscentralen och gick då ut till haveriplatsen. När man anlände till förlisningsplatsen hade ”Thetis” redan sjunkit. Hela besättningen hade emellerid räddat sig i flotten och kunde tas ombord på ”Yvette”. Vad som orsakade förlisningen är ännu oklart, den kraftiga stöten som kändes ombord kan knappast varit en grundstötning då det är 30 meter djupt i området.

Sjöfartsinspektionen menar att det var vattnet man tagit ombord för att stabilisera sillfångsten som gjort fartyget instabilt och fått det att kantra. Den kraftiga slagsidan gjorde att trålen gled överbord och snärjdes in i propellern, vilket fick motorerna att stanna.

Besättningen på 11 personer togs upp av följebåten Yvette. Som ersättning för den sjunka båten inköptes en båt från Skottland som blev LL 149 Pater Noster.

Thetis vrak blev långt senare ett pilotprojekt för Havs- och vattenmyndighetens vraksaneringsprojekt.