LA 645 Sagittarius

Varv: Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd
Officiellt nummer: 94075
Varvets nummer: 306
Byggår: 1887
Bruttotonnage: 145
Nettotonnage:
Längd: 102 ft
Bredd: 21 ft
Djup: 11 ft
Motor: 44 hk ångmaskin, sannolikt från Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd

Byggd 1887 vid Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd i Hull som GY 137 Sagittarius för Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd (John Richardson Mackrill). År 1900 såld till AS Zodiac (Cornelius Röe), i Brevik, Norge. Han köpte samtidigt GY 136 Scorpio, GY 150 Virgo, GY 271 Pisces, GY 286 Zodiac, GY 883 Aurus och GY 885 Gemini. Ny ångmaskin från Gt. Grimsby Coal, Salt & Tanning Co Ltd, insatt 1903. 1906 såldes alla båtarna tillbaks till Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd varvid Sagittarius fick nytt nummer, GY 149 Sagittarius.

I september 1908 såld till AB Planet (Lars Peter Jönsson) i Landskrona ihop med GY 144 Virgo och GY 778 Corona. Båten blev nu LA 645 Sagittarius. Användes sannolikt aldrig till fiske i Sverige utan såld tillbaks till Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd i maj 1909 som GY 467 Scorpio. Kan dock eventuellt ha fiskat vid Island och det svenska företaget (på samma sätt som det norska tidigare) tycks enbart ha varit en bulvan för det brittiska företaget. Trålaren har troligen aldrig varit i Sverige. Det svenska företaget likviderades i maj 1909.

Lars Peter Jönsson bör ha varit bror till Jöns Peter Jönsson (eller så handlar det om samma person) som ägde Rederi AB St. Erik mellan 1906 och 1913. Det är känt att Jöns Peter Jönsson agerade som bulvan för minst ett brittiskt rederi, Ford i Hartlepool.Sverige hade lägre lönekostnader så det handlar om ett tidigt exempel på bekvämlighetsflagg.

1919 såld till Wenn Ltd i Yarmouth och 1926 såld till Alexander Jack i Glasgow.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.