Varv: Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd
Officiellt nummer: 94080
Varvets nummer: 308
Byggår: 1888
Bruttotonnage: 145
Nettotonnage:
Längd: 101,6 ft
Bredd: 21,5 ft
Djup: 10,6 ft
Motor: Ångmaskin från Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd

Byggd 1888 vid Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd i Hull som GY 150 Virgo för Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd (John Richardson Mackrill). År 1900 såld till AS Zodiac (Cornelius Röe), i Brevik, Norge. Han köpte samtidigt GY 136 Scorpio, GY 137 Sagittarius, GY 271 Pisces, GY 286 Zodiac, GY 883 Aurus och GY 885 Gemini. Ny ångmaskin från Gt. Grimsby Coal, Salt & Tanning Co Ltd, insatt 1903. 1906 såldes alla båtarna tillbaks till Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd varvid Virgo fick nytt nummer, GY 144 Virgo.

I september 1908 såld till AB Planet (Lars Peter Jönsson) i Landskrona ihop med GY 149 Sagittarius och GY 778 Corona. Båten blev nu LA 644 Virgo. Användes sannolikt aldrig till fiske i Sverige utan såld tillbaks till Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd i maj 1909 som GY 467 Scorpio. Kan dock eventuellt ha fiskat vid Island och det svenska företaget (på samma sätt som det norska tidigare) tycks enbart ha varit en bulvan för det brittiska företaget. Trålaren har troligen aldrig varit i Sverige. Det svenska företaget likviderades i maj 1909.

Lars Peter Jönsson bör ha varit bror till Jöns Peter Jönsson (eller så handlar det om samma person) som ägde Rederi AB St. Erik mellan 1906 och 1913. Det är känt att Jöns Peter Jönsson agerade som bulvan för minst ett brittiskt rederi, Ford i Hartlepool. Sverige hade lägre lönekostnader så det handlar om ett tidigt exempel på bekvämlighetsflagg.

År 1913 såld till Aldersyde Steam Fishing Co Ltd, Grimsby, och överförd till Fleetwood. Övertagen av National Provincial Bank och tre år senare (1916) såld till James Johnson i Scarborough som SH 270 Scorpio. Övertagen av staten 1917 och använd till 1919. Sen såld till The Scorpio Steamship Co Ltd i Scarborough och året efter återigen såld till James Johnson.

Såld till James Beswick i Newby med bibehållet namn och nummer. Upphuggen 1935.