IMO 6708628
SLBE
Varv: Lödöse Varv AB
Officiellt nummer: 10832
Varvets nummer: 150
Byggår: 1967
Bruttotonnage: 245
Nettotonnage: 90
Längd: 38,33 m
Bredd: 8,00 m
Djup: 3,80 m
Motor: Motoren-Werke Mannheim A.G. (MWM ) diesel TbRH 348S 4SC SA 6 cyl. 1100 hk

Beställdes den 20 december 1965 av skeppare Henry Johansson, dennes bror Bo Johansson, Ingemar Eriksson och Hans Johnsson, Donsö, vid Lödöse Varf AB, Lödöse, med utlovad leverans 1 april 1967. Affären gjordes upp genom skeppsmäklare Rolf Ljungsvik, Göteborg. Hon sjösattes i början av 1967 och levererades den 12 maj 1967. Vingaborg var systerfartyg till GG 133 Nordsjö från Öckerö, vilken beställdes ungefär samtidigt. Nordsjö utrustades dock aldrig för ringnotsfiske vilket var fallet med GG 569 Vingaborg som var en kombinerad sidotrålare och ringnotsbåt.

Nordsjö och Vingaborg konstruerades av Norbergs Ingenjörsbyrå i Göteborg, vilka också hade ritat de ståltrålare som byggdes i Marstrand under 1960-talet. Norbergs Ingenjörsbyrå lades ner i samband med att dess ägare Olsson erbjöds och accepterade arbete som VD för Ankerløkkens verft i Glommen, Fredriksstad, Norge.

Ägarna sålde båten i december 1973 och köpte en ny större båt som levererades ett år senare.

GG 560 Vingaborg I Lerwick

Köpare av båten var Ljungsvik & Carlsson AB, Göteborg, för att ingå dess fiskebåtsrederi. Namnet ändrades till GG 969 Ajax med Göteborg som hemmahamn. Ombord på Ajax anställdes en färöisk skeppare som tidigare hade fiskat med Henry Johansson ombord på Vingaborg. Under dennes ledning fiskade Ajax med Hirtshals som bas för fisket. När UA 960 Abba levererades blev han istället skeppare där.

Juli 1975 såldes GG 969 Ajax till K.S. Grovfjord Trading A/S & Co. (Grovfjord fiskindustri) i Harstad, Norge. Namnet behölls men Harstad blev hemmahamn. Såld 1977 igen, nu till Hansen og Taknes i Kristiansund. Oförändrat namn men ny hemmahamn, Kristiansund. I slutet av 1978 såld till skeppare Oskar Eriksen m.fl. i Skudeneshavn, Karmøy. Blev nu M-51-HØ Traal. Användes därefter endast som trålare och byggdes delvis som till häcktrålare.

Byggdes om till häcktrålare vid Skude verft A/S, Skudeneshavn. Fick ett genomgående shelterdäck samt nytt däckshus, nya vinschar och elektroniska instrument, ny elanläggning med mera.

1987 installerades en ny huvudmaskin, en B&W Alpha diesel 8 cyl. på 1470 hk vid Maskinfabriken i Frederikshavn, Danmark. 3 år senare installerades 6 RSW tankar vid Kopervik Slip A/S i Kopervik, Norge.

H-200-B Lønningen. Bild: Tore Hettervik

1998 såldes båten vidare till familjen Lønning i Bømlo och båten fick namnet H-200-B Lønningen, från 2013 H-200-B Lønningen 1 och ägd av Bømlotrål AS som ägs av familjen Lønningen. Båten var då på 428 bruttoton. 2014 var sista året som båten landade fisk.

Sen 2016 finns båten inte längre i norska skeppsregistret. Enligt en del internetsajter fanns båten i Esbjerg i Danmark i juli 2016 då sista sändningen från AIS-sändaren ombord är noterad. Sannolikt är den upphuggen hos Smedegaarden A/S.

Toppbilden föreställer GG 569 Vingaborg på Göta älv i samband med sjösättningen vid Lödöse Varv AB. Bilden från Lödöse Varv AB.