SIFL
Varv: Ekenäs
Officiellt nummer: 8921
Varvets nummer:
Byggår: 1947
Bruttotonnage: 75
Nettotonnage:
Längd: 20,79 m
Bredd: 6,27 m
Djup: 3,08 m
Motor: Skandia 2-cyl 290A med 210 hk

Byggd 1947 på Ekenäs varv för Nils Persson, ursprungligen från Smögen men från 1946 bosatt i Skagen. På 75 bruttoton, 21 meter lång och med en 2-cyl Skandia på 210 hk. Mellan 1947 och 1949 hörde båten hemma i Göteborg med namnet GG 520 Lisea. Hela tiden med Nils Persson som ägare och skeppare. 1949 överförd till Skagen som S 350 Ingegerd varvid Nils Persson sålde 2/3 av båten till Aage Valdemar Petersen men Nils Persson kvarstod som huvudredare.  Fiskade därefter i bl.a Barents hav med snurrevad.

MÖ 1042 Ingegerd utanför Rio Grande i Brasilien

Fiskade åren 1952-54 utanför Brasilien som MÖ 1042 Ingegerd och med Malmö som hemmahamn. Nu återigen med Nils Persson som ende ägare. En av de som fiskade ombord på båten under denna tid var dansken Johannes Terpet.

Bakgrunden till det hela var att en dansk vid namn Møller Nielsen startade andra ett fiskeriprojekt i Uruguay efter andra världskriget. Projektet blev mycket framgångsrikt och flera av de danska fiskare som deltog stannade kvar i Uruguay. Projektet avslutades kring 1950 och Møller Nielsen flyttade då till Brasilien där han fick tillstånd för ett fiskeriprojekt med sex fiskebåtar. Efter att ha misslyckats med att hitta danska båtar vände han sig till fiskhandlaren Carl-Olof Lång i Malmö för att få tag på svenska båtar och fiskare istället.

Lång köpte den danska fiskebåten Lucretia som fick svensk flagg och blev MÖ 1041 Lucretia. Dessutom chartrade han fiskebåten GG 462 Nippon som bytte namn och blev MÖ 1044 Neptun. En svensk fiskare och skeppare som nappade var Nils Persson från Smögen. Han var bosatt i Danmark och fiskade där med S 350 Ingegerd som fick bli svensk som MÖ 1042 Ingegerd.

Ingegerd var den enda av båtarna som återvände till Norden. På resan hem hamnade besättningen i klammeri med den spanska rättvisan men fritog sig själva och flydde med båten. Först fick båten åter dansk flagg men 1961 registrerades båten i Göteborg som GG 520 Ingegerd, fortfarande med Nils Persson som ägare. Såld 1962 som VG 14 Clippvik till Axel Johansson, John Nilsson, Henning Olausson, Gunnar Olsson och Karl Nilsson i Bua. Fick ny motor 1973, en Grenaa diesel på 550 hk. Dessutom byggdes den om med valback, ny styrhytt och nya manskapsutrymmen.

1973 såld som VG 14 Svanö till Karl Berntsson och hans söner Stig, Folke, Per-Gunnar, Tore och Leif Berntsson i Videberg. Såld 1979 igen, nu till Skillinge som SIN 70 Lizona med Bengt-Åke Nilsson som ägare.

SIN 70 Lizona

Därefter, 1986,  till Lönnånger som HL 79 Klippvik och med Sune och Urban Jonsson som ägare. Såld 1990 som fritidsfartyg. Finns kvar än idag som fritidsfartyg med namnet Klippvik.

Andra källor: Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002