IMO 6808765
SJKG
Varv: Ankerløkkens verft, Glommen, Fredriksstad, Norge
Officiellt nummer: 10838
Varvets nummer: 166
Byggår: 1967
Bruttotonnage: 245
Nettotonnage: 90
Längd: 43,37 m
Bredd: 8,16 m
Djup: 3,87 m
Motor: Lister Blackstone Diesel 4SC SA 8 cyl. 1000 hk

Sjösattes i början av 1967 och levererades den 8 juni 1967 som GG 435 Stella Nova och med Öckerö som hemmahamn. Stella Nova konstruerades av av Ankerconsult A/S i Bergen. Beställare och köpare var Astor Berntsson, dennes son David Berntsson och svärson Kjell-Ove Bryngelsson, alla tre från Öckerö, samt Sture Larsson på Hönö.

Stella Nova var en mycket modern båt för sin tid. Byggd som en kombinerad sidotrålare och ringnotsbåt var den som första båt i Norden utrustad med RSW-tankar. Dessutom utrustad med sidopropellrar. Den första i Norge med RSW-tankar var Selvåg Senior som levererades ett år senare. Stella Nova var också först med att leverera fångsten direkt till tankbilar.

GG 435 Stella Nova. Okänd fotograf

1970 sålde Sture Larsson sin andel i fartyget till de övriga ägarna, varvid Astor Berntsson blev ny huvudredare. 5 år senare övertogs båten av Astor Berntssons Fiskeri AB.

I december 1978, installerades en ny huvudmotor vid Ørskov Christensens Staalskibsvaerft A/S i Frederikshavn. En Wichmann Diesel 5A X 2SA 5 cyl. 1500 hk.

Stella Nova GG 435 lagar ringnoten i Öckerö hamn, aug. 1978. Bild: Mats Sjölin. Licens: CC-BY-NC-ND

Såldes 1979 till George Duthie Watt m .fl. i Aberdeen, Skottland. Namnet blev nu FR 271 Stella Nova med Fraserburgh som hemmahamn.

1986 shelterdäckades båten genom att ett helt nytt däck byggdes från fören till däckshuset. Arbetet utfördes vid Lödöse Varf AB. Båten var därefter på 492 bruttoton.

År 1988 såldes Stella Nova till bröderna William och Andrew Whyte varvid namnet ändrades till FR 241 Grateful. Den båten ersattes 2001 av FR 249 Forever Grateful år 2001. FR 241 Grateful såldes till Fornæs ApS i Grenå där båten skrotades.

FR 271 Grateful. Okänd fotograf

Toppbilden av Kjell-Ove Bryngelsson.