GG 399 Sette Mari

IMO 7368633
SEHU
Varv: Mandal Slip & Mek. Verksted A/S (skrov), Georg Eides & Sonner A/S, Høylandsbygd, Norge
Officiellt nummer: 11423
Varvets nummer: 46 / 99
Byggår: 1974
Bruttotonnage: 367
Nettotonnage: 131
Längd: 45,34 m
Bredd: 8,20 m
Djup: 4,41 m
Motor: Wichmann Motorfabrikk Diesel 6 AX 2SC SA 6 cyl. 1500 hk

Byggdes av Georg Eides & Sønner A/S, Hoylandsbygd i Norge, med leverans i juli 1974. Köpare var Sture Larsson och hans son Morgan Larsson, samt Hasse Alexandersson på Hönö. I verkligheten färdigutrustades dock båten vid Fitjar Mek. Verksted A/S som fick arbetet då Georg Eides & Sønner A/S hade för mycket att göra. Köpet gjordes upp genom Ankerlokken Marine AB i Göteborg.

Sette Mari var den första båten som helt och hållet byggdes för ringnotsfiske från start. Den var inte utrustad för trålning. Byggd och utrustad med shelterdäck, RSW-tankar, sidopropellrar, Triplex stora kraftblock, samt en väsentligt större styrhytt än vad som tidigare varit brukligt.

GG 399 Sette Mari konstruerades av Ankerconsult i Bergen och konstruktionen byggde på Stella Novas skrovritning, vilken modifierades och förlängdes med ungefär två meter för att bland annat ge plats åt huvudmotorn och det önskade antalet RSW-tankar, samt två vaddäck. För besättningen på 12 personer fanns en -och tvåmanshytter, mäss, brygga, duschrum med mera. Tvättmaskin och torkskåp fanns också.

När Sette Mari levererades hade Sverige en stor sillkvot i Nordsjön men i och med att Norge och EU-länderna runt Nordsjön utökade fiskegränserna till 200 sjömil från den 1 januari 1977 och samtidigt införde sillfiskestopp i Nordsjön så utestängdes de svenska båtarna. Då Sette Mari inte var byggd för trålning fanns inget alternativt fiske för båten som därför såldes i april 1977.

Köpare var Jim Slater, Rosenearty, Aberdeenshire, Skottland. Namnet blev nu FR 299 Sette Mari och Fraserburgh blev hemmahamn.

FR 299 Sette Mari 1978. Okänd fotograf.

I mars 1980 såldes båten till Walvis Bay Atlantic Harvesters Ltd i Walvis Bay, Namibia. Fartyget övertogs i Falmouth på Engelska sydkusten efter översyn i flytdocka och behöll sitt namn. Atlantic Harvesters of Namibia (Pty.) Ltd i Walvis Bay. Återigen med oförändrat namn vid ägarbytet.

På morgonen den 12 mars 1978 sjönk Sette Mari efter att ha börjat ta in vatten i samband med kollision mot ett föremål under vattnet. En annan fiskebåt försökte bogsera den sjunkande Sette Mari mot land, men båten sjönk innan de nådde fram till Walvis Bay.

Toppbilden är från Falmouth innan besöket i flytdockan.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.