SLFE
Varv: Scheepswerf Friesland BV, Lemmer
Officiellt nummer: 13298 (10924?)
Varvets nummer: 72
Byggår: 1974
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd:
Bredd:
Djup:
Motor:

Byggd 1974 på Scheepswerf Friesland BV, Lemmer i Nederländerna som John Karen till Teddy O’Shea i Sligo, Irland. Såld till Sverige och Sven-Olof Larsson (kanske var det fler delägare) på Hönö år 1985 och fick då namnet GG 398 Westerö.

Förlängd och ombyggd 1985 på Smögenvarvet och ombyggd 1990 igen. Efter detta på 308 bruttoton, 34,58 meter lång, 7,39 meter bred och med ett djupgående på 5,39 m. Utrustad med en Caterpillar diesel på 736 kW.

Såld till Bengt och Göran Antonsson på Öckerö år 1995 och fick namnet GG 661 Santiago. Ett år senare såld till Karl & Stellan Fiske AB (Karl Johnsson och Stellan Johnsson) på Donsö som GG 597 Midsjö.

GG 597 Midsjö

4 år senare, år 2000 såld till Stella Nova Fiskeri AB (Bryngelsson) på Fotö som GG (435? 464?) Stella Nova av Fotö.

2007 omdöpt till GG 920 Stella Polaris samtidigt som 7/10 av båten såldes till Aldo Fiskeri AB i Fiskebäck som ägdes av familjen Ove Ahlström. 2009 såldes ytterligare 15/100 och 2010 ytterligare 15/100 till samma företag som då bytt namn till Tor Rederi AB.

Hela båten vidaresåld till Svante Carlsson och Göran Gunnarsson i Träslövsläge i februari 2010 som döpte om båten till VG 59 Lipton med Träslövsläge som hemmahamn.

År 2016 såld till Lipton Marine AS (Alf Johan Tønnesen) i Norge varvid båten fick namnet VA-2-F Lipton Bjørnsen med Flekkefjord som hemmahamn. Från 2017 med namnet M-16-S Lipton Bjørnsen med Beitveit Holding AS (Kenneth André Beitveit och Ronny Endre Beitveit) som ägare. Båten har sen dess använts till räkfiske.

VA-2-F Lipton Bjørnsen

Toppbilden tagen av Terje Fredh och publicerad med stöd av licensen CC-BY-SA.