SKVG
Varv: Marstrandsverken
Officiellt nummer: 10735
Varvets nummer: 6
Byggår: 1966
Bruttotonnage: 152
Nettotonnage: 55
Längd: 31,38 m
Bredd: 6,70 m
Djup: 3,58 m
Motor: Atlas-MAK 6M51AK diesel, 1 100 hk

Byggd 1966 av Marstrandsverken AB och beställdes i maj 1965 av Arne Berntsson, dennes söner Eisten och Erling Arnesson, samt Lennart Andreasson och dennes son Kenneth Andreasson, samtliga från Öckerö. Fick namnet GG 376 Renland.

1967 sålde Lennart Andreasson sin andel i båten till de övriga delägarna. Inköptes 1973 till Fiskebäck av Bror Ahlström (tidigare delägare i GG 205 Ganthi) och dennes svärson Per-Olof Larssson. Namnet ändrades till GG 376 Danö, från 1975 istället GG 206 Danö.

Den gamla styrhytten ersattes 1978 med en ny vid Brdr. Jensen Skibs & Bådbyggeri i Grenå. Två år senare shelterdäckades båten delvis vid samma varv.

Såld till Göran Ryberg och Anders Ryberg på Rörö år 1984 och bytte namn till GG 144 Themis som ersättning för en tidigare Themis som fattat eld och sjunkit Skagerak.

Under oktober-december 1993 förlängdes Themis med sju meter till 38,38 m samtidigt som bredden ökades med 1,20 m till 7,90 meter. Arbetet utförde av ett varv i Gdynia, Polen. Samtidigt byggdes nytt shelterdäck av stål 2,35 meter över existerande däck och RSW-tankar installerades i förlängningsdelen. Det nya shelterdäcket sträckte sig till akterkant av däckshuset. Bruttotonnage efter ombyggnaden var 314 ton. Byggdes också delvis om till häcktrålare.

GG 144 Themis
GG 144 Themis efter ombyggnader
themis5-2
GG 144 Themis

År 2000 skedde en dödsolycka på Themis. Göran Ryberg som planerade att gå i pension under året, 65 år gammal, dog i en olycka i samband med sättning av trålen vid tobisfiske. En ny båt inköptes, den tidigare GG 64 Martina, och den äldre båten blev GG 1440 Biscaya. Den såldes därefter till Bulgarien år 2002 och behöll där namnet Biscaya.  

Andra källor:

  • Hembygdsboken Rörö, 1988