SIRG
Varv: Marstrandsverken
Officiellt nummer: 10712
Varvets nummer: 5
Byggår: 1966
Bruttotonnage: 152
Nettotonnage: 55
Längd: 31,38 m
Bredd: 6,70 m
Djup: 3,58 m
Motor: Atlas-MAK 6M51AK diesel, 1 100 hk

Fiskebåt som beställdes den 14 maj 1965 av Wilhelm Utbult (huvudredare), Karl-Gunnar Berntsson och Helge Samuelsson från Öckerö. Samma personer ägde och drev dessutom ståltrålaren Libanon, som hade byggts av
Ankerløkkens Verft i Florø år 1961. Levererades till beställarna i juli 1966.

Wilhelm Utbult och hans söner Gunnar, Ingemar och Stig Utbult köpte 1968 ut de övriga delägarnas andelar. 1968-70 deltog GG 346 Renland ihop med GG 398 Westerö, GG 112 Carmel och GG 505 Polar i fiske utanför Liberia, Ghana, Sierra Leone och Senegal i Västafrika:

Under de dåliga fiskeåren hemmavid kom Hönöbåten Westerös ägare Sven-Olof Larsson med söner, i kontakt med en dansk firma som bedrev fiske på kontrakt vid Liberias kust. Westerö fick den möjligheten till fiske och Renland en förfrågan om att följa med jämte ytterligare två båtar.

– Vi såg detta som en ljusning för oss, berättar Gunnar Utbult idag. Först gav sig Westerö av tillsammans med Polar från Fiskebäck. Senare körde Renland ner tillsammans med Carmel från Fotö.

– Vi målade båten vit för att den inte skulle dra åt sig värmen lika mycket, och vi lastade med en Volvo PV!

Det var Holger Larsson från Öckerö som åkte med mig och mina bröder Stig och Ingemar ner till Afrika. Jag var 27 år då och mina bröder några år yngre. Vi ägde då båten tillsammans med pappa, som vid denna tid blivit sjuk. Det var skönt att ha med Holger som var lite äldre.

[…]

– Det svåra kunde vara att hitta bra fiskeplatser och det var svårt med navigeringen, berättar Gunnar som var skeppare ombord. Ibland körde vi två dygn för att hitta bra ställen.

[…]

Med på Renland hade de upp mot tio liberianer mönstrade. De var alla från samma stam, från gamla fiskebygder i Ghana.

– Vi fiskade på dagarna och låg stilla på nätterna. Men det hände ibland att afrikanerna ville fiska nattetid och tog fram sina krokar och fick upp stora fina Barracudas. Jag har ett ärr i handen som ett minne från en av dem, säger Gunnar och visar. Annars fiskade vi räkor, plattfisk, snapper, african companoy och andra spännande arter

Detta fiske gav ingen större ekonomisk utdelning men det gav erfarenheter och dessa utgör sannolikt en grund till att svenska yrkesfiskare sen dess regelbundet återkommit till fiske utanför Västafrikas kuster.

År 1972 sålde Ingemar Utbult sin andel till Wilhelm, Gunnar och Stig Utbult och årskiftet 1973-74 övertog Gunnar och
Stig Utbult de andelar Wilhelm Utbult hade i båten. 1980 sålde Stig Utbult sin andel i båten till Gunnar Utbult, samt Bengt Strömblad och Aste Karlsson, samtliga från Öckerö.

1981 shelterdäckades båten vid Hans Svendsens Skibsbyggeri i Hirtshals och 1983 installerades en bogpropeller. År 1984 ersattes den gamla styrhytten med en ny, samtidigt som däckshuset gjordes större och försågs med ny inredning. Arbetet utfördes av Kalmar Varv AB. Ett år senare förlängdes Renland med 6,5 meter till 38,10 meter vid Karlstadsverken (Karlstads varv) i Karlstad. Nytt brutto- och nettotonnage blev 284 respektive 85 ton.

I december 1988 kantrade och sjönk Renland vid fiske utanför Arkösund i Östersjön:

En decemberkväll 1988 i Östersjön hände något oväntat. Det var dåligt väder och Renland var tungt lastad och började ta in vatten på däck. Båten lade sig på sidan och besättningen hoppade i livflotten. Renland fiskade då tillsammans med en annan båt från Öckerö, Olympos, som lyckligtvis fanns nära till hands. Hela besättningen kunde räddas dock ej fiskebåten som sakta sjönk till havets djup.