IMO 7393690
SJCM
Varv: Karlstadverken AB (skrov) och Myklebust Mek. Verksted A/S, Gurskebotn, Norge
Officiellt nummer: 11512
Varvets nummer: 106 / 3
Byggår: 1975
Bruttotonnage: 483
Nettotonnage: 180
Längd: 49,98
Bredd: 9,50
Djup: 4,95
Motor: Wichmann Motorfabrikk Diesel 7AX 2SC SA 1750 hk

Beställdes i november 1973 av skeppare Gösta Lambert Alexandersson och Wilhelm Alexandersson, båda från Öckerö, Rolf Ljungsvik och Jörgen Carlsson från Göteborg och Gustav Mattsson (Mattssongruppen), Uddevalla, hos FEAB Karlstadverken (dotterbolag till Mattssongruppen) med leverans sommaren 1975. Gustav Mattsson sålde senare sin andel till ingenjör Helge Olofsson, Göteborg.

GG 334 Timor byggdes likadan som GG 569 Vingaborg och är också systerfartyg med UA 960 Abba och HG 209 Isafold. Konstruerades av Ankerconsult A/S i Bergen.

Avsikten var att skrovet skulle byggas vid Karlstadverken (Karlstad varv) och sen skulle båten färdigutrustas vid Hälsö Varv AB. Sjösattes den 9 november 1974 vid Karlstadverken och levererades strax därefter till Hälsö varv för utrustning. På grund av att Hälsö varv fick ekonomiska problem, färdigutrustades Timor istället vid Myklebust mek. verksted A/S i Gurskebotn utanför Ålesund, Norge. Samtidigt som båten anlände till Myklebust i maj 1975 sålde också Rolf Ljungsvik och Jörgen Carlsson sina andelar i fartyget till de tre övriga delägarna. GG 334 Timor levererades från varvet i Norge den 31 oktober 1975.

5% av GG 334 Timor köptes i maj 1976 av Sverker Sjögren från Göteborg. Säljare var Gösta Lambert Alexandersson, Wilhelm Alexandersson och Helge Olofsson.

GG 334 Timor under fiske i Skagerak med ringnot (snörpvad). Bild: Mats Sjölin. Licens: CC-BY-NC-ND

Såldes tillsammans med GG 569 Vingaborg till Chile och Pesquera Iquique SA i Talcahuano år 1983 (i alla fall ströks de från svenska register 1983, kan ha sålts året innan). Vid försäljningen till Chile behöll Timor sitt namn medan Vingaborg bytte namn till Vinga.

Innan försäljningen till Chile var bägge båtarna föremål för flera debatter i riksdagen. Dels på grund av tjuvfiske på norskt vattendels på grund av att de skulle säljas till Chile.

Registren från Chile uppger att båtarna var på 566 bruttoton. 1995 var båtarna fortfarande aktiva som fiskebåtar, men inte idag även om både Timor och  Vinga går att hitta på en del sajter som aktiva fiskebåtar. Övertogs 1997 till Pesquera Iquique-Guanaye S.A. Båda uppgavs då vara på 566 bruttoton. South Pacific Corp övertog båtarna år 2008 och de fick Valparaiso som hemmahamn.

Idag finns både Timor och Vinga på vad som mest liknar en båtkyrkogård i Valdivia i Chile. De är upplagda och uppges tillhöra Orizon. Uppges där vara på 687/688 bruttoton.