SDOJ
Varv: Råå varv
Officiellt nummer: 11094
Varvets nummer:
Byggår: 1907
Bruttotonnage: 25
Nettotonnage:
Längd: 12,42 m
Bredd: 5,12 m
Djup: 1,97 m
Motor: Avance 1-cyl 22 hk

Byggd i Råå 1907 som GG 303 Svanen (ibland anges namnet som Svan) för Johan Nyfeldt, Nils Fhager, Nils Jonasson och Johannes Nilsson på Donsö. Troligtvis byggd som kvase (kvass) och för snurrevadsfiske. Ny motor 1911.

Såld till Styrsö 1923 med Johan Nilsson som ensam säljare och blev GG 303 Britta med Johan Kjellberg och Herbert Kjellberg som ägare. Fick 1942 återigen en ny motor, nu en Skandia 1-cyl med 65 hk.

Enligt boken Fiskebåtarna och Varven såld 1946. Eventuellt togs den då över av Alfred Kjellberg som var son till Johan Kjellberg. Det är han som uppges som ägare i Fiskebåtarna och Varven när den 1969 registreras i Torekov som HG 126 Britta. I en facebook-grupp uppger Krister Bång istället att Alfred Kjellbergs son Erold Kjellberg är ägare 1969. Han hade flyttat till Torekov så det verkar mer troligt men kanske hade även fadern flyttat dit.

Båten kan mellan 1946 och 1969 också ha varit registrerad i Halmstad under en tid som HD 130 Britta då det finns en bild på båten med det numret i den aktuella facebook-gruppen.

Två andra bröder till Alfred Kjellberg flyttade till södra Halland och Skåne, Martin Klemens Kjellberg till Halmstad och Carl-Johan Kjellberg som flyttade till Torekov. Även de kan ha varit delägare i eller ägare av båten i Halmstad.

HG 126 Britta användes även för passagerartrafik till Hallands Väderö på sommaren. Motorn byttes under tiden i Torekov först till en Seffle 2-cyl på 175 hk och senare till en Scania-Vabis diesel DS 11. 1985 dog Erold Kjellberg och båten såldes året efter.

Köpare var Erling och Mikael Olausson i Torslanda och båten fick numret och namnet GG 1261 Ulla-Britta. 1987 vidaresåld till Unga Örnar i Göteborg och var därefter fritidsfartyg.

Sjönk det den 23 augusti 1996 i Göteborgs fiskhamn på grund av dåligt underhåll. Bärgades och såldes 1999 till Föreningen Båtkultur och Miljö i Göteborg.

Den 29 januari 2010 lämnades ett skrotintyg in varefter Ulla-Britta avfördes ur registren. Skrotningen ägde eventuellt rum tidigare då Föreningen Båtkultur och Miljö upphörde 2007. Men kanske låg båten som så många andra och ruttnade bort vid drömmarnas kaj i Göteborg, Gullbergskajen.

Andra källor: Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002