SJNM
IMO 7643007
Varv: Falkenbergs Varv/Nordhavnsværftet
Officiellt nummer: 11574
Varvets nummer: 172
Byggår: 1976
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd: 39,12 m
Bredd: 8,3 m
Djup:
Motor:

Den 17 april 1974 beställde fiskelagen Ganthi och Torön genom Westmarin AB (skeppsmäklare Rolf Hedlund) två häcktrålarskrov vid Falkenbergs varv. De skulle färdigställas och utrustas vid Nordhavnsværftet i Köpenhamn för leverans sommaren 1976. De två båtarna byggdes som häcktrålare. Beställare av GG 205 Ganthi var Henry Ahlström och hans söner Ove och Birger Ahlström.

Något försenade levererades Tor-ön i juli 1976 och Ganthi kom i september samma år. Den äldre GG 205 Ganthi blev snart GG 1205 Ganthi. Enligt Länspumpen fick båten ett shelterdäck byggt på Götaverken år 1977.

I augusti 1985 beställde bröderna Ove och Birger Ahlström, samt Karl-Gustav Claesson och hans tre söner Kurt, Sture
och Tor genom Westmarin AB var sin ny häcktrålare. Den nya trålaren levererades 1987 då också Claessons nya GG 203 Ginneton levererades.

Såldes till Jarl Axelsson och Allan Lindgren år 1987 och bytte namn till GG 202 Nimber. Senare övertog Jan Axelsson faderns andel i båten och Rikard Olsson blev ny ägare.

1997 genomgick Nimber en omfattande ombyggnad och uppgradering vid Karstensens skibsværft i Skagen. Bland annat byggdes hela gamla akterdäcket in, trummorna och trålgalgen flyttades upp på det nya däcket. Styrhytten höjdes 2 meter och hela inredningen och all elektronik byttes ut. De två sista sakerna blev nödvändiga då en brand utbröt ombord under varvsvistelsen. Efter detta var båten på 452 bruttoton och hade ett radikalt annorlunda utseende än systerbåten GG 204 Tor-ön.

GG 202 Nimber. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

Jan Axelsson, Allan Lindgren och Rikard Olsson sålde båten till Anders och Björn Ryberg på Rörö år 2008. Nytt nummer och namn blev GG 144 Themis. I augusti 2009 sålde de den vidare till Sopelagic Ltd i Belize som sannolikt har ryska ägare. Båten som döptes om till Sopelagic fiskade till en början i Västsahara men numera fiskar den i Fjärran Östern. Det är oklart om den faktiskt fortfarande bär namnet Sopelagic och ägs av Sopelagic Ltd. Bolaget upptas som inaktivt i internationella register.

GG 144 Themis. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild