IMO 6621753
Varv: VEB Rosslauer Schiffswerft
Officiellt nummer: 10715
Varvets nummer:
Byggår: 1966
Bruttotonnage: 174
Nettotonnage:
Längd: 33,6 m
Bredd: 6,60 m
Djup:
Motor: Nohab Polar Diesel 900 hk

GG 205 Ganthi beställdes hösten 1965 tillsammans med GG 204 Tor-ön från VEB Rosslauer Schiffswerft. Beställare var Henry Ahlström, Bror Ahlström, Ove Ahlström (son till Henry Ahlström) och Karl-Gustav Claesson i Högen och Fiskebäck. Leverans skedde i juli 1966 och Fiskebäck blev hemmahamn. Tor-ön och Ganthi partrålade ihop.

GG 205 Ganthi utanför Lerwick på Shetland

Bror Ahlström sålde sin andel i GG 205 Ganthi år 1973 varefter han och Per-Olof Larsson blev ägare till GG 376 Danö (senare GG 206 Danö).

1977 levererades en ny GG 205 Ganthi och den gamla som var tänkt att säljas blev GG 1205 Ganthi IV och de fortsatte fisk med den. Ansvarig för GG 1205 Ganthi IV blev Karl-Gustav Claesson och tillsammans med honom arbetade hans söner Kurt, Sture och Tor Claesson. De övertog senare också ägandet.

Senare ersattes och delvis om byggdes styr- och däckhusen på de äldre båtarna vid Karstensens Skibsværft i Skagen. 1982 ändrades namnet på båten till GG 203 Ginneton.

I november 1985 såldes Ginneton till Svaneke på Bornholm Ny ägare blev Ole Beyer Pedersen och namnet ändrades till R 249 Jette Pedersen. Denne lät shelterdäcka hela båten vid ett varv i Tejn på Bornholm. Efter detta var båten på 248 bruttoton.

Efter sex år med Svaneke som hemmahamn såldes båten i februari 1992 till Torben Jensen från Søe i Vestervig. Båten blev L 379 Aggersøe med Thyborøn som hemmahamn. Jensen överlät senare båten på bolaget Aggersøe ApS som han ägde.

1995 såldes båten igen, nu till en ägare i Hanstholm varvid namnet blev HM 879 Heidi Katrine. Sjönk mellan Troll B-platformen och Osebergfältet i Nordsjön den 2/11/2004.