SFNB
Varv: Skredsvik
Officiellt nummer: 7813
Varvets nummer:
Byggår: 1932
Bruttotonnage: 50,8
Nettotonnage:
Längd: 18,5 m
Bredd: 6,1 m
Djup: 2,6 m
Motor: June-Munktell 250 FV 2-cyl med 145 hk

Levererades i mars 1932 till Albin Sörenson och Hugo Arnt i Hönö-Klova. Tjänstgjorde 1939-45 som hjälpvedettbåt 263 i den svenska marinen.

Carla,Oberon och Tabor i Recife

Båten avgick 1952 till Rio Grande do Sul i södra Brasilien. Den ägdes av bröderna Enok och Hugo Sörensson vid denna tidpunkt. Resan till Brasilien skedde tillsammans med två andra Hönö-båtar, GG 273 Tabor ägd av Evert, Aldo och Henry Abrahamsson, söner till August Abrahamsson som fiskade med Neptun, och GG 370 Carla som ägdes av Tore och Job Johansson samt Otto Eliasson.

Kontrakt skrevs med företaget Latico som dansken Willy Andersen som stod bakom. Han hade tidigare arbetat som agent och assistent till dansken Möller Nielsen som tidigare startat fiske med flera andra svenska fiskebåtar i Uruguay (senare i Brasilien) men ville nu ha något eget.

De tre båtarna var baserade i Rio de Janeiro, men fisket efter bottenlevande fisk så långt norrut var inte bra. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med fisk så till slut fiskade också dessa båtar utanför Montevideo i Uruguay, fast med bas i Rio de Janeiro vilket medförde långa gångtider mellan hemmahamnen och fisket. Efter en tid fick båtarna möjlighet att fiska utan att vara bundna vid kontraktet med Latico. Fisket blev då mycket lönsamt och fisken kunde säljas på fria marknaden och inte bara i Rio de Janeiro.

Gick på grund på en sandrevel den 26 januari 1955 men besättningen räddades av MÖ 1041 Lucretia:

Den 26 januari befann sig fartyget mellan Barra do Rio Grande do Sul och fyren Conseisao och låg och trålade där. Skeppare var Hugo Sörensson och han hade med sig Göran Persson, Sigge Hansson och tre brasilianare. Ytterligare två besättningsmedlemmar fanns ombord; Glory och Fanny. Dessa var två papegojor som inhandlats i Florianopolis på väg mot fiskeplatsen. Dessa två olycksfåglar ställde till elände överallt. Kl. 02.15 fick Oberon grundkänning. Man firade ut trålwirarna och styrde ut mot djupare vatten. Detta lyckades inte i den starka strömmen och den svåra sjön som växte upp mot stranden. Motorn stannade efter en stund på grund av att kylvattnet blev fullt av sand. Efter en stund fick man åter igång motorn men fartyget arbetade sig bara längre mot land i den kraftiga dyningen. Båten vattenfylldes snart och elsystemet slogs ut, så man kunde inte få radiokontakt med någon. Vid gryningen upptäcktes Oberon, bara 200 meter från land vattenfylld och med svår slagsida, av Lucretia som låg och trålade lite längre ut. Lucretias besättning Dennis Bryngelsson, Sofus Strömsten samt fyra brasilianare ombord kom till undsättning.

[…]

Lucretia kom in till Rio Grande på kvällen med de nödställda. Senare blev Carlauppkallad via radion av dansken Akaroa som berättade vad som hänt. Carla gick då in till Rio Grande och hämtade Oberons besättning för transport till Rio.