Varv: FEAB Karlstadsverken / Hälsö varv
Officiellt nummer:  
Varvets nummer: 112 / 192
Byggår: 1975
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd: 103 ft
Bredd: 25 ft
Djup: 11 ft
Motor: Wichmann diesel på 825 hk

Byggd som T 203 Kenan på Karlstadsvarvet (FEAB) i Sverige år 1975 med ett bruttotonnage på 219 ton och färdigutrustad på Hälsö varv.

Beställare var Ole Skjold men båten övertogs redan 1975 av ett partrederi, P/R Fenja Trosca, ägt av Trolfisk A/S, fiskare Gunnar H.J. Andresen (Andreasen?), Esbjerg, direktör Anders Bækby Illeborg, Hjerting, fiskeskeppare Kurt Bering Jensen, Lønborg, fiskeskeppare Hans A. Johannesen, Esbjerg, restauratör Bent Paulsen, Kolding och skohandlare Richard Wahl, Helsingør. Bytte samtidigt namn till T 203 Fenja Trosca. Båten finns dock inte med i danska skeppslistorna för 1975 eller 1976 men däremot 1977.

Fenja Trosca såldes till Svenska Finans AB (Svefina) år 1979 för att 1980 bli GG 1150 Helena Bissau och tänkt till att användas för fiske i Västafrika. Sannolikt som en del av nåt biståndsprojekt. Hemmahamn tycks formellt ha varit Göteborg och eller Donsö. Sannolikt ägdes båten en tid av samma intressenter som också ägde GG 1130 Linda-Bissau, dvs Olavi Turunen och Claes Göran Karlsson med kopplingar till Vrångö missionsförsamling.

GG 1150 Helena Bissau
GG 1150 Helena Bissau. Foto: Lennart Ramsvik, Maritimbild
GG 1150 Helena Bissau
GG 1150 Helena Bissau. Foto: Lennart Ramsvik, Maritimbild

Något fiske i blev aldrig av utan båten såldes år 1981 igen, återigen via Svenska Finans AB som sålde båten till Sigmund Stava, Stol, Kopervik, Norge. Den fick då namnet Patchbank. Den byggdes om 1987 och var därefter på 341 bruttoton. Ombyggd 1999 igen och därefter på 352 bruttoton, 35,49 meter lång, 7,52 meter bred och med ett djupgående på 3,50 m. Fortfarande med en Wichmann diesel på 825 hk.

Ägare från 2001 var Fagervoll Havfiskeselskap A/S i Skodje, Ålesund och båten hade då namnet Fagervoll. 2002 såld till Sørensens A/S i Mosterhavn, Ålesund och bytte namn till H-132-B Klondyke. Två år senare såld till Østanger A/S i Torangsvåg, Ålesund.

2004 såldes den till Finland och Fiskefartyget Seagull AB som äger den än idag som AAL 124 Klondyke.

AAL 124 Klondyke under reparation och ombyggnad på polska varvet Kołobrzeska Stocznia Remontowa ”DOK” som också tagit bilden.