SM 186 Fishing Future

SHLZ
IMO 7414200
Varv: Palmer Johnson Norway, Flekkefjord
Officiellt nummer:  12442
Varvets nummer: 119
Byggår: 1976
Bruttotonnage: 749 (776)
Nettotonnage:
Längd: 60,87 m
Bredd: 12 m
Djup:
Motor: Nohab diesel 3 520 bhk

Fiskebåt som byggdes 1976 i Flekkefjord, Norge. Vid leveransen en fabrikstrålare på 749 bruttoton (enligt andra källor 776 bt). Båten var tänkt att användas till räkfiske. Ursprungligen beställd av och levererad till Ljungsvik & Carlsson AB. 1977 övertagen av A/S Tx 102 (Daniel Thomsen) i Hvidovre, Köpenhamn och 1978 av A/S H.Hjelm & Co, också i Hvidovre, som registrerade den på Grönland med namnet Umanaq. Svenska Nohab levererade motorn, en Nohab diesel på 3 520 bhk.

Umanaqs motor 1967. Bild: Nohab/Innovatum

Redan 1978 såldes dock båten till Sverige och fick namnet SM 186 Fishing Future. Det blev därmed den andra fabrikstrålaren med svensk flagg. GG 87 Salmo var den första.

Köpare var båten var Svenska Finans AB i Stockholm som sålde den vidare till Future Shipping AB i Göteborg varvid den blev GG 1130 Fishing Future med hemmahamn på Vrångö. Claes-Göran Karlsson var huvudredare. Det verkar finnas en koppling mellan detta företag, en man som heter Olavi Turunen (kanske ägare av företaget) och Vrångö missionsförsamling. Syftet var sannolikt att båten skulle användas i nåt biståndsprojekt. Med tanke på namnet, kanske i Guinea-Bissau. Först var den registrerad i Stockholm eller Göteborg för att 1980 hamna på Vrångö med namnet GG 1130 Linda Bissau. Fortfarande med Claes-Göran Karlsson som huvudredare för båten.

Olavi Turunen var också delägare/intressent i andra fartyg såsom lastfartyget Dania via ett partrederi under samma tid han var delägare i GG 1130 Linda Bissau.

Olavi Turunen tycks ha varit krigsbarn på Vrångö , blev kvar där och är gift med Birgitta Kjellberg från Styrsö. Han är så att säga morbror till Claes Göran Karlsson vars far var gift med Olavi Turunens fostersyster Klara Kristensson. Claes Göran Karlsson har för sin del varit huvudredare i en mängd partrederier med tankbåtar. Då ofta med Olavi Turunen och fadern Karl Johan Karlsson som delägare.

GG 1130 Linda-Bissau. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

I Guinea-Bissau hade Sverige bedrivit ett biståndsprojekt inom fisket sen 1975 med den tidigare svenska fiskebåten GG 700 Cap Bon som mellan 1964 och 1974 användes vid ett biståndsprojekt i Tunisien.

GG 1130 Linda Bissau kom aldrig att användas till fiske i Sverige och kom inte heller till Guinea-Bissau eller nåt annat land i Västafrika.

År 1981 återtagen av Svenska Finans AB men såldes snart till Kolbeinsvik i Norge och K/S Møgster Fiskebåtindustri II A/S & Co (Njal Møgster) år 1981 varvid den fick namnet Lador. Lador byggdes om till seismiskt forskningsfartyg på Mjellem & Karlsen i Bergen. Fick ett bruttotonnage på 974 ton. 1984 ombyggd till inspektionsfartyg för offshoreverksamheter vid Rabben Mek. Verksted i Bekkjarvik.

Lador 1985

1986 bytte båten namn till Balmenach med Paddco (No.11) Ltd i Aberdeen som ägare och med brittisk flagg. 1988 såld till norska A/S Tunafisk (Kjell Vilnes) med namnet Tuna West och med norsk flagg. Ombyggd till fiskebåt vid Eide Contracting A/S, Høylandsbygd i Norge.

Yagan. 2013. Bild: Ruben Vega.

År 1991 såld till Cia Pesquera Camanchaca SA i Chile och fick namnet Yagan. Förlängdes 1993 och var därefter 72,87 meter lång med ett bruttotonnage på 1 450 ton. I Chile finns den än idag, men används inte utan är upplagd.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.